Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Om ordet kritik

Posted by Pia på lördag 20 juni 2009

Det finländska xenofobiska partiet Sannfinländarna, som drog hem 10 % av rösterna i EP-valet, kallar sig inte rasistiskt. Trots att en av röstmagneterna önskar att gröna multikulti-hypade tanter skulle bli våldtagna av afrikanska invandrare för att dessas sanna natur skulle uppenbara sig för damerna, och trots en massa annat sällsynt idiotiskt dravel som yttras i partiets namn, hävdar man att det de sysslar med inte är rasism. Det är invandrarkritik, på finska maahanmuuttokritiikki.DSC_0119

Jag fnös först åt deras patetiska försök att leka nyspråk, tills jag häromveckan märkte vilken genomslagskraft de har fått. Nu har jag bevisligen hört ordet ”invandrarkritik” nämnas i både på TV och radio. Ja; filmkritik, litteraturkritik och kulturkritik (som alltså handlar om att se kritiskt på samtiden i den egna kulturella kontexten) är användbara begrepp. Invandrarkritik är INTE ett. Ändå hörde jag nu senast en och annan lärare på ett seminarium om kritisk pedagogik benämna sannfinländarna och deras anhängare som invandrarkritiker. Det har gått hem.

Seminariet var fascinerande, förresten. Det ska bli ett nöje att sätta sig in i kritisk och radikal pedagogik på djupet. Vissa åhörande lärare tvekade inför pedagogik med alltför kritiska element. Endel för att de helt klart blandade ihop två saker: att uppmuntra en elev till att vara kritisk och att uppmuntra till anarki och ”dåliga fasoner”. Man tänkte sig att kritiska elever kanske ger sig på lärarna som personer. Andra ifrågasatte vart skolan är på väg om eleverna verkligen börjar se kritiskt på sin skola och sitt samhälle. Det är i och för sig en berättigaDSC_0014d fråga. Men den verkligt intressanta frågan är kanske vad som händer om eleverna inte gör det.

Vi fick se en del statistik om grundskoleelevers attityder till politik och samhälle på seminariet. Finländska unga är genomgående i botten internationellt sett vad gäller politisk aktivitet. Ordet politiker förknippas med ”gamla, dumma, gubbar”. Man har väldigt lite förtroende för partierna. När de däremot sitter vid makten kritiserar man dem inte. Bara var femte nia kan tänka sig att någon gång gå ut och demonstrera för någon sak. Sväng på det, sa föreläsaren. 80% skulle inte gå ut och demonstrera, vad som än hände i samhället. Man litar på auktoriteterna. Sen sa han såhär: under 1900-talet dödades flera människor av andra människor än någonsin under mänsklighetens samlade historia innan dess, sammanlagt. Vad vi behöver, för att undvika folkmord på 2000-talet, är inte människor som lyssnar på auktoriteter utan människor som klarar av tänka kritiskt, tolkar jag hans budskap. Kritik är alltså livsnödvändigt. Men inte den sortens ”kritik” som sannfinländarna låtsas stå för. Kanske det kan sammanfattas såhär:

Kritik kan aldrig riktas mot människor för deras härkomsts/etnicitets/könstillhörighets skull. Kritik måste, ständigt, riktas mot det institutionella.

4 svar to “Om ordet kritik”

  1. JPvE said

    Tack, Pia, för kloka ord. Jag tror i o f s att det är helt normalt att nior är mest upptagna av sig själva. Resultatet skulle förhoppningsvis ha varit annorlunda om man frågat något äldre ungdomar. Jag säger förhoppningsvis, samtidigt som jag tycker att detta verkligen ger lärarna något att fundera över. Man borde säkert arbeta ännu mer för att uppmuntra eleverna till aktivism och kritiskt tänkande. Inom varenda ett läroämne, hela tiden.

  2. Jeppe said

    Invandrarkritik är en ganska misslyckad översättning av maahanmuuttokritiikki. Vore inte ”invandringskritik” bättre? Det är trots allt en ganska stor skillnad mellan att kritisera invandring och invandrare. Sannfinländarna kritiserar inte invandrare som människor, utan Finlands invandringspolitik. Det är viktigt att komma ihåg detta om man börjar diskutera xenofobi, annars ger man bara vapen i hand åt sin motståndare. Även om man inte tycker som Sannfinländarna (och det är uppenbart att det finns gott om regelrätta rasister i det partiet) så är fullständigt legitimt och t.o.m. önskvärt att kritisera invandringspolitiken – liksom all annan slags politik. Det är frustrerande att följa med diskussioner om invandring på nätet och se smarta människor få på käften av ”invandringskritikerna” bara för att de inte har några vettiga argument att komma med utan envist håller fast vid sin du-hatar-invandrare-argumentering.

  3. pia said

    Hej och tack för den (och länken) JPvE!

    Jeppe – ja, visst har du rätt i fråga om översättningen, invandringskritik är den rätta översättningen. Men däremot håller jag inte alls med om att sannfinländarna inte skulle kritisera invandrarna som människor. Det gör ju Halla-aho & co typ hela tiden? Det är inte heller särskilt lätt att se det som en så klar skillnad. Vad menar man t.ex. när man talar om ett invandrartätt område som problematiskt? Jag tycker det inte är sällan som fokus sätts på invandrarna och får det att se ut som att problem beror på ”invandrarnas kultur” och inte på allmän bostads-, arbetsförmedlings- och annan politik.

    Annars håller jag helt med om att deras politik ska attackeras från ett analytiskt håll, inte bara genom att vifta med rasistkortet. Här är en som tycks göra just det: http://peruss.wordpress.com/

  4. pia said

    På temat:

    I Helsingin Sanomat 5.7.2009 finns en notis om Jussi Halla-aho. Där används ordet ”maahanmuuttajakriitikko” alltså invandrarkritiker, som om det vore ett alldeles gångbart ord.

Lämna en kommentar