Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Att hjälpa fattiga på 10-talet

Posted by Pia på torsdag 12 maj 2011

Slavoj Zizek talar om hur konsumerism och en antikonsumeristisk, ekologisk hållning körs ihop inom kapitalismen som den ser ut idag. Han talar om kampanjer som ”köp ett par skor, vi skickar ett par skor till Afrika”, eller om alla produkter som marknadsförs som etiska, rättvisemärkta och som främst handlar om att skapa en image: du kan alltså både fortsätta konsumera OCH rädda världen. Här förklarar han det i en strålande animation.

Nu stötte jag på något som jag tror skulle få Zizek att tappa hakan. Detta! Storkoncernen Kesko har dragit igång en kampanj, annaateria.fi, där du möts av en bild av en ångande gryta. Donera en måltid! Det handlar om ett samarbete mellan koncernen och Kyrkans utlandshjälp, jag citerar (egen översättning:) K-plussa och Kyrkans Utlandshjälp samarbetar för att förbättra matsäkerheten i utvecklingsländer. Du donerar en måltid åt en familj i ett u-land, när du ger K-Plussa elektroniskt marknadsföringstillstånd.

Du behöver alltså nu inte köpa den där ena skon för att ge en sko åt en fattig, det räcker nu med att du ger upp din integritet för att låta K-affärerna använda dina uppgifter för marknadsföring. Huh.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: