Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

EU och demokratin

Posted by Pia på måndag 2 november 2009

Bästa EU-medborgare, du ska snart få en president. Detta kanske inte känns särskilt angeläget. Själv orkar jag inte ens googla fram om nyheten om att presidenten ska väljas denna vecka stämmer, men jag vill minnas att dom sa så på radio häromdagen. Annat som kanske vore värt att googla fram är vilka befogenheter vår president kommer att få, samt vem som väljer honom/henne ocDSC_0249h hur han/hon kan störtas ifall det visar sig nödvändigt enligt oss, det europeiska folket.

Det är detdär med folket och så detdär med EU som jag har funderat på lite, sedan jag stötte på denhär artikeln. Jag hade liksom missat att man överhuvudtaget övervägde att göra Tony Blair till president över EU. Fatta. Man gör en grundlag som man säljer som en vinst för demokratin – bara för att placera mannen som ignorerade de miljontals protesterande människornas vilja och hittade på en lögn för att hänga med och invadera Irak. Fast nu handlar ju artikeln just om att Blair kanske är lite för magstark. Så man har en liten lista på alternativ till honom längst nere (siffrorna anger oddsen):

The alternative front-runners

Jan Peter Balkenende 4/1: Current Dutch PM, a Christian Democrat once described as a ‘petit bourgeois Harry Potter’

Jean-Claude Juncker 5/1: Prime Minister of Luxembourg, author of the Maastricht Treaty and therefore creator of the euro

Paavo Lipponen 6/1: Former PM of Finland, a social democrat who supported the Iraq war but is not a toxic figure in Europe

Mary Robinson 8/1: Former president of Ireland and UN human rights chief whose odds at Ladbrokes shortened yesterday

…kanske inte alltför muntert. Jag vet inte om jag förstår hur en småborgerlig Harry Potter skulle vara som president, men inte känns det särskilt trösterikt.

Kommentera

 
