Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Vi bilister

Posted by Pia på lördag 3 oktober 2009

Finlandssvensk media har på senaste tiden nästan lyckats övertyga mej om hur synd det är om bilisterna i dagens värld. Det som har sparkat igång diskussionen har varit polisens nya linje att straffa fortkörning hårdare. HBL hade på fredagens förstasida en uppblåst parad om nyheten. Den som kör över 11 km/h över det tillåtna, och åker fast, straffas nu med 85 euro böter. Nyheten börjar såhär:

Strömmen av bilar som vinkas in vid Övitsbölevägen i Vanda är konstant. Goda försök till trots är det knepigt att hålla 40-gränsen.

”Knepigt”? Jag ska inte ens ge mej in på hur resonemanget skulle gå kring andra brott, om någon menade att det var DSC_0655”knepigt” att hålla sig inom lagens gränser där. Om någon t.ex. menade att det är ”knepigt” att inte snatta eller slå någon. Naturligtvis ska det gå att resonera kring om en lag är vettig eller inte, men i dethär fallet finns det faktiskt rapporterat senare i samma nyhetsbeskrivning: den som kör 40 hinner bromsa in för ett barn som dyker upp på gatan, den som kör 50 hinner inte, utan kör på barnet. Så vitt jag förstår är då 85 € en ganska futtig summa för att se till att bilister i stadskärnan inte förvandlas till potentiella dödsförvållare.

Men det är alltså inte bara HBL som har ojat sig över nyheten. I veckan presenterade Vegas morgonredaktör nyheten som ett gissel för ”oss som är lite tunga på foten”. Jag har faktiskt retat upp mej många gånger över att man på radio Vega utgår från att alla lyssnare KÖR till sina jobb. Det rapporteras om trafikstockningar här och där, och om vilka vägar man borde välja eller undvika, som om det vore en vettig och sund grej att åka bil i huvudstadsregionen.

Förresten. Den som åker fast för att inte ha giltig biljett i metron får betala 80 euro + priset av en enkelbiljett i straff. Jag har inte sett någon göra förstasidesnyhet av det. Detta trots att en svartåkare inte ökar olycks- eller dödsrisken för någon.

2 svar to “Vi bilister”

  1. Maja said

    Jag föreslår en alternativ formulering:

    ”Goda försök till trots är det knepigt att komma ihåg att stämpla bussbiljetten”. Är det också okej?

    Jag är en sådan hastighetsbegränsningsfascist så jag kan inte alls förstå att man ”måste” köra för fort. Utryckningsfordon måste ibland köra så fort det går. Alla andra kan vänligen tänka på säkerheten och miljön, punkt.

  2. Koko said

    Som den rabiata antibilist jag är så irriterar det mig också, det där resonemanget: alla har bil; alla vill egentligen ha bil, vare sig de har det eller inte, om de inte har det är det för att de är fattiglappar eller konstiga; alla kör alltid för snabbt och det hör till och är lite tufft (hö-hö) och om man lyssnar på lokalradio på morgonen så är det för att man vill veta var man kan köra…

    Själv lyssnar jag för att jag vill veta vad som händer i stan, det är ju inte som om Hbl skulle stå till tjänst med det, direkt. Men det beror lite på vem som sitter i studion, hur irriterad jag blir. Det finns den redaktören som helt uppenbart alltid kör bil själv, och han låter så självgod och irriterande att jag oftast bara stänger av när han börjar tala om bilsituationen. Så finns det den som tydligen cyklar till jobbet, och han drar visserligen den där infon, men med en sån ton att ”jag säger det här bara för att det hör till jobbet” att det inte stör mig så mycket. Det är egentligen rätt subversivt:-)

Kommentera

 
