Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Om modiga kolonisatörer och stamfolk

Posted by Pia på onsdag 11 mars 2009

Det är år 2009 och jag har, i enlighet med läroplanen för historia, i uppgift att undervisa om imperialismen för sjuor. Till min hjälp har jag en lärobok, tryckt år 2006, där man konsekvent talar om ”negerslavar” och introducerar temat såhär: ”Naturen och kulturen i det inre av Afrika var okända för européerna som heller inte kände till de gamla mäktiga negerstaterna”.

(Jag hade förstås kunnat välja den andra finlandssvenska läroboken i historia också, men den har jag ratat tidigare eftersom den bl.a. berättar att dagens ”muslimer i Norden” lever som ”vi” levde på 1800-talet och att fullständig jämställdhet mellan könen nåddes efter kvinnorörelserna för hundra år sedan, med mera. )

adi-och-thorsI många läroböcker väljer man i samband med imperialismen att berätta om hur européerna beskrev afrikanerna som lägre stående folk. Det kan vara fråga om utdrag ur gamla skolböcker med klassiska beskrivningar av deras utseende och personlighet som ”Indianen är trög” och dylikt. Jag tror tyvärr att analysen inte alltid blir den rätta när trettonåringar läser utdragen. Jag är inte säker på att budskapet, det vi nu lär oss är något om oss själva, inte något om hurdana de som blev kolonialiserade var, kommer fram.

Det som jag saknar i läroböckerna är förhållandet mellan kolonialistiskt tänkande och rasism. Innan jag hade läst in mej på området trodde jag att kolonialiseringens grymheter helt enkelt skedde eftersom rasistiskt tänkande var så rotat i (den europeiska) mänskligheten. Först senare stötte jag på argumentet att det kausala sambandet snarare kan anses vara det omvända – alltså att européer behövde skapa rasistiska stämningar för att rättfärdiga exploateringen av råvaror och människor i kolonierna. Denna diskusssion skulle behöva föras, inte minst för att rasismen lever och mår bra i våra trakter. Jag är också övertygad om att trettonåringar klarar av den slags analys. Hittills handlar de ändå mest om modiga europeiska forskningsresande vs stamhövdingar.

Dagens tips: om du kan finska, läs Voimas artikel om den kongolesiska feministen Adi som städar, läser och kämpar för att få bli återförenad med sin familj. Om hans intervju med migrationsminister Thors och om utlänningslagen i Finland. Ja, kan du inte finska så lär dej det, så läsvärd är denhär artikeln (bilden här är också Voimas). Och kolla in grafen hos Paolo Pissoffi, den om vad ”fredsprocess” har inneburit för palestinierna.

2 svar to “Om modiga kolonisatörer och stamfolk”

  1. Maja said

    Men alltså! Vem är det som skriver dessa böcker??! Och vad är det för förlag som ger ut dem??! Jag hade ingen aning, blir alldeles matt.

    Artikeln är verkligen bra. Och skrämmande. Var ÄR det med detta land?

  2. pia said

    Ja Maja visst blir man förbannad!?

    Boken jag använder ges ut på Schildts. Den jag ratade ges ut på Söderströms. Jag valde i början att försöka fokusera så lite som möjligt på själva texten i boken med eleverna i en klass, vi såg på kartor och bilder, skrev anteckningar och diskuterade. Sen hade jag ett förhör om en del av texten i boken – och då hade ungefär en tredjedel använt antingen ordet ”negerslav” eller ”negerstat” i sina förhörssvar. Det SPELAR ROLL VAD DET STÅR I BOKEN ALLTSÅ! Det blev en ganska bra diskussion sen då vi gick igenom förhöret om just detta ord som bär på 500 år av förtryck och vars laddning det har skrivits böcker och doktorsavhandlingar om. Men debatten om den laddningen tycks ha gått förlaget förbi…

    Va bra att du uppskattade artikeln!

Kommentera

 
