Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Världens bästa skola

Posted by Pia på söndag 9 november 2008

Tänk att under början av 2000-talet trodde man i Finland att man hade ett bra skolsystem. Ärligt. Jag är rädd att många tror att det vi gör i våra skolor är just sådär bra och unikt som PISA-rapporteringen ger vid hand. Men vi har ungdomar som vill begå självmord, och som begår självmord, mera än i något annat land förutom vissa gamla sovjetrepubliker. Vi har mest mobbning i världen. Finländska barn har färre kompisar än barn i något annat land.

dscf5004Såklart är detta inte bara skolans problem. Men det är lättare att söka fel i den än i den andra delen av ungas värld, hemmen. Finländska barn lär ska prata med sina föräldrar mindre än tio minuter per dag. Men så går det kanske när föräldrar förväntas kunna jobba ”flexiblare arbetstider” så fort barnen fyllt åtta och lärt sig öppna dörren med nyckel och trycka på rätt knappar på mikrovågsugnen.

Även om t.ex. sextimmarsarbetsdagar kanske vore det lättare sättet att komma åt vårt _akuta_ problem finns det saker man kan göra i skolorna också. T.ex. skaffa mera soffor och pingisbord och myshörnor och sen hålla dörrarna öppna till 18-19. Datorsalar, bibliotek och gymnastikutrymmen finns ju redan. Låt sedan fritidsledare och kuratorer vandra runt och prata med ungdomarna. Samarbeta med organisationer och idrottsföreningar. Alla lärare och assistenter kan ombes arbeta en kväll i månaden, eller kanske någon vill arbeta flera kvällar. Uppmuntra föräldrar att sticka sig in. Låt dem och ungdomarna vara med i utvecklandet och utvärderandet.

Det finns garanterat andra bra lösningar, för min del behöver det inte bli just dendär. Men det otroliga, i ett land med två skolmassakrer inom ett år, är att man inte har ändrat på någonting. Man har sett över nödutgångarna och högtalarsystemen, men man har inte ändrat på någonting. Det blev klart i fredags då rektorn för Keravan yhteiskoulu intervjuades i Nelonens nyhetssändning på årsdagen av Jokela. I hennes skola hade eleverna varit så rädda för nya attentat att var tredje hade stannat hemma just den 7.11. Inte utan orsak heller. Polisen meddelade i veckan att de hade stoppat ett långt planerat nytt attentat någonstans i landet, och bara under de senaste sex veckorna har man tagit emot 250 skolhot. Rektorn beklagade att det finns personer som vill förstöra på dethär sättet:

”Någon gör såhär för sitt höga nöjes skull. Nu är skoldagen förstörd, och vi hade t.ex. många prov planerade för den här dagen”.

Rektorn beklagade alltså inte att en tredjedel av eleverna var rädda för sina liv. Jag hävdar att så länge rektorer och andra på höga poster i skolvärlden prioriterar prov när eleverna har ångest för att de ska dö, så kommer vi att fortsätta ha unga som begår självmord, antingen stilla för sig själva eller våldsamt i klassrummen efter att för evigt ha raderat ut de andra på klassfotot.

I världen utanför Finland väntar jag med spänning på vad Obama kommer att betyda för palestiniernas situation. Kanske inte så mycket.

4 svar to “Världens bästa skola”

  1. Koko said

    Men prov är så viktiga för att normaliteten ska återställas, förstår du väl. Och för att vi ska fortsätta ha bra Pisaresultat…/ironi av.

    Urk. Jag undrar nog lite om det faktiskt är ”för sitt höga nöjes skull” man hotar skolan? Säkert finns det många som inte menar så mycket med det, men tvåhundrafemtio! hot på sex veckor? Det borde ju åtminstone få nån att tänka att det finns ett antal människor i skolan som hatar måndagar…

    Ett bra resonemang om prioritet – tack!

  2. pia said

    Tack Koko, min trogna läsare när bloggandet går så trögt just nu! Att säga att det finns en och annan som hatar måndagar är nog årets sanning! Jag förstår inte att så lite görs åt dethär. Man tycks göra alla möjliga strukturella förändringar – senast hörde jag om en hälsovårdare som fick byta mottagningsrum eftersom det hon satt i nu klassades som en återvändsgränd – ”ifall att”…

    Jag bad några elever designa nya skolämnen för framtiden idag. De hade jätteintressanta förslag. Debatt- och diskussionslära… Överlevnadslära vid (ekologiska) katastrofer… Ett ämne där man lär sig vara social och lyssna på varandra… Jag var helt såld.

  3. Koko said

    Jag läser nog alltid din blogg med stort intresse – du skriver om så intressanta saker! Kanske jag borde kommentera flitigare, så skulle det vara roligare för dig att skriva? Min egen blogg är ju mera sån där ”katt och ditt och datt”-blogg, och de gånger jag skriver om politik eller miljö så är det mest för att jag är upprörd, och det är inte nödvändigtvis så hemskt välformulerat eller intelligent… Vilket dina inlägg alltså är:-)

    Roligt att höra att eleverna har bra idéer förresten, jag skulle aldrig kunna tänka mig att undervisa i skolan, men jag tycker det är spännande att höra om den, framför allt sånt som tyder på att ungarna tänker själva och inte bara rapar gammalt skit och attityd.

  4. pia said

    Tack!!! Jag tycker nog att det redan nu är roligt att skriva om allt dethär, har ofta 2-3 utkast till inlägg i huvudet samtidigt, men det är tiden som saknas. Hursomhelst roligt att höra.

    Och: elever har SÅ bra idéer. Jag drar mej ganska långt från att skriva om sånt av integritetsskäl, men elever säger och gör en massa saker som kan få vilken cyniker som helst att tro att världen blir bättre i framtiden.

Kommentera

 
