Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Nonchalans på 2000-talet

Posted by Pia på onsdag 3 september 2008

Kanske alla hade sett detta klipp tidigare, men jag var åtminstone imponerad och såg alla fem delar på raken. Visst är vi enormt korkade som inte klarar av att räkna upp ledarna i världens två största länder. Sen är jag inte så säker på vad det är som föreslås. Ska alla börja skattefuska? Finns det ingen lösning?

I en av delarna nämner Härén att man i Zimbabwe, som listas som världens sämsta land att leva i, kan skicka pengar från sitt konto till någon annans via mobiltelefon. I Finland, som helt utan att se efter utnämnt sig själv till teknologins högkvarter, har man inte kommit nära någon sådan service. På dagens finländska konferens om IT-användning inom undervisning för hållbar utveckling (ironiskt nog) brakade det tekniska två gånger under presentationer. En föreläsare saknade ljud på sin powerpoint, och den direkta videolänken till den gröna MEP:en Satu Hassi hakade upp sig och hennes del som såg lovande ut blev till ingenting. Krånglet förklarades med att man hade testat länken via Strasbourg, men att hon plötsligt hade blivit tvungen att resa till Bryssel. Ha ja. Så man kan skicka pengar på mobilen mellan två byar runt Harare, men att hålla upp en konferenslänk mellan Bryssel och Esbo (konferenscentret ligger fem kilometer från Nokias högkvarter), det är för mycket begärt.

2 svar to “Nonchalans på 2000-talet”

  1. koko said

    Skrämmande. Jag kunde svara på en och en halv fråga😮 Jag visste att Kinas ledare hette Hu (eftersom jag läst den där vitsen med Bush och Who och Coffee), men inte vad mer än Hu. Och jag kan Chess utantill… Jäkligt bra talat – tack för länken!

  2. pia said

    Va bra att du uppskattade den! Jag blev också skamsen och googlade genast Indiens Singh. Kändes som att man har blivit lurad på något sätt! Jag vill också kunna gnola asiatiska poplåtar..!

Kommentera

 
