Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Om nationalism

Posted by Pia på måndag 18 augusti 2008

Tänk att för 50 år sedan, år 2005, fanns det länder. Så tror Ricardo från Mexiko att vi kommer att kunna säga år 2055. Han menar att de nationalistiska mastodontprojekten kommer att implodera. Vad vi får i stället har inte Ricardo någon säkerhet om.

Saeb Erekat uttryckte sig lite likadant i somras när han tog emot vår ”delegation of educators” på besök i Palestina och Israel. Den mannen kan tala. (Vårt besök var inklämt mellan John Kerry och Gordon Browns rådgivare förresten) Hursomhelst så menade Erekat att 2000-talet inte handlar om nationalism. Det gör att han vågar se hopp för sitt folk, palestinierna. I flera arabländer säger nämligen den högsta ledningen en sak medan befolkningen tycker annorlunda. Därför dansar t.ex. Egypten efter Israels pipa trots de brott som Israel begår mot palestinierna framför ögonen på dem.

Mycket annat sa Erekat också. T.ex. att han är en misslyckad förhandlare eftersom hans förhandlande inte har lett till förbättringar för palestiniernas situation. Att ingen är immun mot rasism, inte heller de som själva blir utsatta, alla kan bli rasister. Att amerikanska diplomater förkovrar sig i kulturträning innan de ska åka till Indien eller Ostasien, de lär sig äta med pinnar, buga och le på rätt ställen, men när de träffar arabvärldens representanter säger de i stället bara vad de kräver av dem. Att den som säger att araber inte är redo för demokrati är en rasist.

Och en massa annat som jag skulle blogga om om det fanns tid, men nu har skolan börjat och dygnets timmar tar slut. Skulle gärna köpa en dag och bara läsa allt intressant som skrivs i cyberspace.

3 svar to “Om nationalism”

  1. Odelberg said

    Jag kan faktiskt inte se någon som helst nytta med nationalism i politiken. Det är lika illa som att blanda in religionen. Den bästa utveckling vad det gäller nationsgränser är, som jag ser det, att bit för bit radera dess betydelse. Det var delvis därför jag blev så glad när LUF började prata om fri invandring och det är precis därför som jag gillar EU. Ur det här perspektivet är EU ett föredöme även om EU på sina ställen har vissa negativa sidor.

  2. pia said

    Jag önskar att jag kunde se lika positivt på EU… Men just nu upplever jag att gränserna till resten av världen bara blir högre ju flera länder som kommer med. Dessutom verkar det som att resten av de fria rörligheterna (kapital, tjänster och varor) alltid är viktigare än rörligheten för människor.

  3. Odelberg said

    Jag håller verkligen med dig om att EU:s gränser utåt är hemska. Att kapital, tjänster och varor fraktas fritt tror jag är viktigt för ekonomin och är lätta att införliva i EU. Värre är det tydligen med människor, den mest uppenbara rättigheten kan jag tycka. Att människor inte får röra sig för att det finns en av människan skapad osynlig gräns är egentligen absurt. Integrationen var före nationen.

Kommentera

 
