Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Förr använde man glasögon

Posted by Pia på lördag 7 juni 2008

Om dethär företaget fick välja skulle 2050-talets barn få läsa i sina historieböcker om början av 2000-talet, tiden då folk var omoderna och använde något som kallades glasögon. Reklamen här berättar hur enkelt det är att bli av med glasögonen säkert, effektivt, smärtfritt och snabbt. Sådär, bara att stiga in i framtiden. För vem vill se ut som den misslyckade glasögonfamiljen på bilden.

Nu hade jag inte tänkt använda detta offentliga internetutrymme till att diskutera huruvida det är bra att närsynta opererar sina ögon eller inte (fast egentligen skulle jag gärna vilja veta mera om det). Däremot är jag fascinerad över hur företag alltmera arbetar med världsbild och attityder. Ni vet, lite som i Kleins No Logo, man säljer en livsstil. Det är fascinerande hur folk som kallar sig liberaler förespråkar den världsordning som håller på att ta form. Jag upptäckte hur fri jag är senast igår när jag gick in i en ganska stor mataffär och skulle köpa en godispåse. Det fanns kanske 300 olika godispåsar. Men alla var antingen Fazers eller Malacos eller kedjans eget billighetsmärke.

Så ser valfrihet ut år 2008. Kolla reklamen för funlight, där står ”Är du cool grape eller saftig svartvinbär?” …bara att välja! Prova hitta en tandkräm som inte är Colgates eller Pepsodents någon gång. Din identitet skapar du genom att stöda en viss Idols-stjärna, den coola, rebelliska långhåriga eller flickan-från-landet med babyröst, välj själv! Men hur du än väljer så är du linkad till Idols-sponsorn Coca-cola.

Såg filmen Juno nyligen. Den skulle säkert kunna kallas indie, men producerades av Fox. Nu kan du alltså vara antingen mainstream eller indie-lutande, alla ryms in hos Fox.

2 svar to “Förr använde man glasögon”

  1. Maja said

    Jag har också retat mig på den där Funlight-reklamen! Vad gäller det där med Fazer och alternativt utbud, så skrev Magnus Londén om samma sak i Hbl för en tid sedan, om bröd. Försök hitta ett bröd som inte är bakat av Fazer eller Vaasan! Men så är det ju med allt. Var finns en mataffär som inte är ägd av Kesko eller S-gruppen? Som dessutom gärna ser att vi använder våra bonuskort flitigt så de vet precis vad vi köper. Argh. No logo, minsann.

  2. pia said

    Just det!

    Bröd, tandkräm och godis… Och en massa annat också. Jag är så konspiratoriskt lagd att jag slängde bort bonuskorten, så jag förlorar dedär sedlarna med 1000 poäng eller vad man nu får hem ibland. Detdär med bara två kedjors mataffärer är kanske något typiskt finländskt? Eller åtminstone nordeuropeiskt?

Kommentera

 
