Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Världens bästa arbetsplats

Posted by Pia på torsdag 8 maj 2008

Nästa gång någon undrar varför jag jobbar som lärare ska jag citera eleven som kom upp till mej idag, på tal om inget, och ställde frågan:

-Vad tycker du, borde jag köpa en hamster eller en I-pod?

9 svar to “Världens bästa arbetsplats”

  1. Odelberg said

    Vad svarade du?

  2. pia said

    Hehe. Tråkigt pedagogiskt bad jag eleven överväga för- och nackdelar. Hamstern visade sig samla på flera nack- än fördelar (de måste matas och dör), så det verkar luta åt I-poden…🙂

  3. Lotta said

    ipod för guds skull! ipoden kan man ju lämna när den slutar vara rolig och hamstrar luktar dessutom ganska illa och är nattaktiva.

  4. Lotta said

    skrev jag GUDS skull? skrev jag det? jo det gjorde jag minsann!

  5. pia said

    Hahahaaa! Det skrev du faktiskt.

    Det roligaste är att ditt svar är skrämmande lika elevens slutliga tolkning.

  6. Hamster så klart!

  7. Pumita said

    Inte för att jag är någon teknik-freak men Ipod så klart! Hamstrar är små läbbiga djur.

  8. pia said

    Är det kanske så att frågan om hamster eller I-pod är större än vi tror?🙂

  9. Maja said

    Jag blir helt ivrig av den här frågan. Den ÄR större än vi tror! En hamster är krävande och innebär ett långsiktigt engagemang. Man förbinder sig att ta hand om något levande, man får makt över detta liv. Det är jobbigt. Men kanske mer givande än att ha en I-pod? Kan man berätta sina hemligheter för en I-pod? Blir man glad av att se in i I-podens pepparkornsögon? Det här låter som att jag är för hamstern, men det är jag inte. Jag anser att föräldrar låter barn skaffa djur för lättvindigt i vissa fall och jag är stenhårt för att man verkligen ska fundera på om man orkar ha ett djur den tid som det lever.

    Det här är livets verkligt viktiga frågor. Därför är det så roligt att vara lärare!

Kommentera

 
