Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Skärmtid

Posted by Pia på fredag 25 april 2008

Tänk att för 50 år sedan, år 2005, hände det att en hälsoaktivist kom till skolan och bannade eleverna som inte motionerade tillräckligt – och framför allt för att en undersökning bland eleverna i den skolan visade flera av dem tillbringar så mycket som dryga 2 timmar per dag framför en skärm (TV eller dator).

Jag är redan från början ganska störd på att skolelever hela tiden ska skuldbeläggas för olika saker. Det ska finnas andra sätt att motivera än skuld (eleverna fick inte ens tips om roliga aktiviteter, här var det bara siffror om dåliga vanor som gällde ). Det som jag reagerar på är främst detta med skärmtid, jag tycker att gnället är lite absurt. Jag menar, två timmar framför datorn går faktiskt ganska snabbt, om någon nu inte har märkt det. Och om vissa tolv- och trettonåringar hellre spelar dataspel än basket så tycker jag inte att det är någon katastrof. Åtminstone tycker jag inte att de ska behöva höra från alla håll att de har så himla dåliga rutiner och vanor.

5 svar to “Skärmtid”

  1. Odelberg said

    Det ställs orimliga krav på ungdomar över huvud taget. Depressionerna slår i taket. Ett av dem krav som man kan leva utan är just detta med skärmtid.

  2. Maja said

    Jag tycker man kan tala om skärmtid, men man kan ju lyssna lite på svaren man får när man frågar. Två timmar är inte så mycket om det är tv och dator sammanlagt. Många vuxna tittar mer än så på tv per kväll. Men om man har 6-8 timmar skärmtid per kväll som skolelev så *kan* det förstås vara bra att se vad för- och nackdelarna med det är. Skärmtid säger inget om kvaliteten på det man gör framför skärmen — jag anser personligen att det är bättre att sitta och chatta med kompisarna eller skriva på ett skolarbete än att syssla med first person shooter, till exempel.

  3. pia said

    Hej!

    Ja, nu kan det tyckas att det var lite hektiskt skrivet detdär. Jag håller nog med Maja, det finns förstås en gräns som är bra för ryggen och psyket vad gäller att sitta framför datorn. Men dels är det just som du säger att man faktiskt kan lära sig en hel del framför datorn (i jämförelse med vad man själv lärde sig när skärmtid betydde Melrose Place i motsvarande ålder…). Dels stör det mej att idrotten är så förhärligad, särskilt i lågstadiet. Som elev kan man nå uppskattning i skolan om man är bra på kunskapsgrejor, men är man inte det så kan skolgången bli en likadan succé bara man är fysiskt snabb eller stark eller hämtar hem pokaler i handboll. Nåde den som varken skriver bra i proven eller gillar sport! Då finns det inte mycket att vara stolt över.

    Eller? Det kan hända att jag överreagerar. Vad är förresten first person shooter, inte för att det låter så svårt att lista ut?🙂

    Och Odelberg, jag tycker egentligen inte att problemet är att det ställs krav. Jag är också mycket orolig för hur eleverna mår i skolan. Men ibland tror jag att det bara blir värre av att inte förvänta sig saker av dem. Är själv 100% addict på detdär det-där-trodde-jag-inte-jag-skulle-klara-men-jag-gjorde-det!-jaaa!-lyckoruset och tror att många unga också behöver utmaningar och den känslan. Men krav gör ju en deppig om man inte har möjlighet att klara av dem, t.ex. om det inte finns lärare på plats som har tid att hjälpa.

  4. Odelberg said

    Kraven i första hand är inte de finns utan att de är omöjliga att nå. Man ska vara bra på sport, är man det inte blir vuxenskaran kritisk. Om man sedan, som du säger, inte heller är bra på att få bra betyg blir vuxenskaran ännu större. Två krav är ju inte så mycket men det är illa nog om kraven är dem rätta.

    Vid en sådan situation börjar de flesta börja redan tappa taget och tycker att det spelar ju ingen roll vad jag gör, allt jag får är kritik. Lite poetiskt skulle man kunna säga att man inte duger som den man är. Specialpedagogen kommer men det gör inte mycket nytta eftersom ”anti-pluggkulturen” har redan tagit fart. Jag tror att många söker uppskattning på annat håll, öppna ”bilddagboken.se” så förstår du nog vad jag menar.

  5. Maja said

    First person shooter = en datorspelsgenre där bildskärmen motsvarar spelfigurens synfält, och där skjutvapen spelar en stor roll, säger Wikipedia. Alltså alla dessa spel som Pekka Auvinen et consortes kanske överdoserat på.

    Det är jobbigt det där med sport. Det är bra att röra på sig, det vet vi. Sport kan vara jättebra — och inte alls bra. Och så finns det mycket som är att röra på sig utan att vara sport. Dock är det lyckligtvis inte lika illa här som i USA. Jag tycker det är fullkomligt fnattigt att du kan få ett collegestipendium för att du är bra på nån sport som ger skolan fina rubriker, och lärare kan få veta att man inte får underkänna den eleven för den behövs för laget. Bah.

Kommentera

 
