Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Då man skrev ”e-post”

Posted by Pia på torsdag 10 april 2008

Kanske vi år 2055 säger: Tänk att för 50 år sedan, år 2005, skrev folk e-postmeddelanden till varandra. Jag satt och tänkte efter en dag, och fick en tanke om att inte en enda nittiotalist med självrespekt primärt använder e-post för att kommunicera. Har till och med själv börjat tycka att det är lite högtidligt att skriva mail till folk. Ja, inte är det som att skriva på doftande brevpapper och stänga kuvertet med stjärntejp, men det börjar närma sig den känslan.

En bekant 12-åring med väldigt stor och aktiv internetumgängeskrets hade tummen på tidens puls när hon häromdagen sa: ”Jag vet att man kan skicka brev till min msn-inbox. Men jag brukar aldrig kolla den, det är tråkigt”

4 svar to “Då man skrev ”e-post””

  1. Maja said

    Jaha, ojdå. Är man out som e-postar? Jag avslöjar hur totalt ute jag är genom att fråga vad det är man gör i stället?

    Jag har på senare tid funderat mycket på det där med brev. Alltså riktiga brev. Jag börjar känna mer och mer för att skriva sådana igen. Får väl beställa biljett tillbaks till 1800-talet! I en charmant handbok för nygifta kvinnor från 1930-talet som jag har i min ägo står det i och för sig att konsten att skriva brev är död, då ingen längre tar sig den tid som det kräver …

  2. pia said

    Jag inser att jag borde intervjua min 12-åriga nutidskonsult lite djupare på denhär frågan. För jag fattar så mycket som att man är inloggad på en massa forum och letar upp varandra och säger vad man vill säga där. Det tycks funka alldeles prima för henne. Men inte är det ju särskilt praktiskt? Jag menar, alla är väl inte ALLTID online? (Jag känner mej väldigt vuxen när jag skriver dethär)

  3. Maja said

    Okej, jag kanske misstolkade dig då jag trodde att du menade att du inte heller e-postar längre. Jag förstår en 12-åring som inte gör det, för det är en mer krävande skrivuppgift att författa ett brev (som ska vara sammanhängande och gå att läsa när som helst, utan att skribenten får direkt feedback på om hon blivit förstådd) än att chatta (med korta meningsfragment som fungerar mer som tal än skrift). Det kräver träning att skriva brev!

  4. pia said

    Hej! Jo det är nog precis just det! Hon skulle faktiskt skriva ett äkta e-postmeddelande sedan, åt någon som sålde en mp3-spelare eller hur det nu var, någon hon inte kände. Och jag satt där på stolen bredvid och sa: ”Du måste ju skriva Hej i början och Hälsningar på slutet!!” Hon tyckte att det bara var onödigt. Men du har rätt, att skriva ett brev kräver träning, absolut! Kanske man borde börja brevväxla med sina elever?

Kommentera

 
