Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

När man körde båt småfull och utan körkort

Posted by Pia på fredag 4 april 2008

När Markus, yrkesskeppare, skulle svara på hur vi år 2055 kommer att tala om början av 2000-talet, sa han såhär: tänk att för 50 år sedan fick man köra båt utan körkort och i upp till en promilles fylla (såvitt jag vet gäller den gränsen ännu på havet i Finland). Jag läser nu att båtkörkort föreslås tas i bruk i Sverige år 2011, och min första tanke är att det är en ganska bra grej. Särskilt eftersom fast bosatta öbor och folk över 55 år ska undantas. Båtar som inte går hårdare än 15 knop undantas också, så de gamla skärgårdsgummorna och -gubbarna med regnbyxor och stickad tröja behöver inte ta någon stress över någon kurs. Ganska konstigt att man valde hastighet och inte hur stor motorn är, tänker jag också.

Och sen tänker jag att det ändå är roligast att ro, och det hoppas jag att man aldrig behöver gå någon kurs för.

Kommentera

 
