Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Människa, notis, borta

Posted by Pia på onsdag 2 april 2008

Tänk att för 50 år sedan, år 2005, fick man vara ifred utan att någon kollade bakom ryggen på en. Så menar Mikko att vi kommer att kunna säga år 2055. Då kanske vi också kommer att förvånas över hur den finländska polisen kunde gå omkring och begära ID av helsingforsare som såg ”utländska” ut. Det har de gjort helt sådär öppet. Min kompis som har rötter närmare Medelhavet än Östersjön har t.ex. blivit ombedd att styrka sin identitet sådär bara på gatan, två gånger på ett år faktiskt.

Det ska minsann inte få vara enkelt att se ”utländsk” ut i Finland. En grupp asylsökande började hungerstrejka där de satte inlåsta i väntan på besked, så vitt jag förstår för att protestera mot att de, som inte är kriminella, ska behöva vara inlåsta. Men jag vet inte, för inga journalister har fått tillåtelse att intervjua hungerstrejkarna. Mottagningscentralens chef, han får uttala sig, och han säger att det är ganska vanligt med hungerstrejker, men att de inte beror på att de asylsökande skulle bli dåligt behandlade. Han säger att hungerstrejkerna brukar upphöra med tiden. Lyssna på de orden.

En vecka efter den nyheten kommer en ny: en av de hungerstrejkande, en 30-årig iranier, ska utvisas dagen därpå.

I tider då man i månader varje dag ska läsa den senaste utvecklingen i fallet med den omdömeslösa sms-ministern, för att inte tala om följetongerna kring alla världens dans- och sångtävlingar för amatörer, slår det mej att vissa historier aldrig får ett slut i media. Jag vill veta vad som hände! Jag vill ha en seriös diskussion kring vad helsingforspolisen sysslar med! Jag vill veta var dendär iraniern är nu! Hur mår han, vad har han varit med om? Jag vägrar tro att hungerstrejk bara är något som man ska vänja sig vid. Vad hände med Adel i Sverige? Varför får vissa människor bara bli notiser när andra blir följetonger, även om det handlar om allvarliga tramp på mänskliga rättigheter som fortgår? Ett slut på historien om hungerstrejkarna kunde vara att beslutsfattare tog radikala beslut för att sätta stopp på hungerstrejkerna, eller åtminstone bestämde sig för att utreda vad som pågår där. Nä. Inget.

Maria-Pia Boëthius skriver ofta ledare i ETC som får mej att rysa. Likaså denna. Det som skrivs i våra tidningar och berättas i TV är allt mera underhållning och allt mindre granskning på djupet. Journalistiken ska löna sig varje gång, och jag tolkar det som orsaken till att danstävlingar blir följetonger som vi inte ska få släppa innan någon har vunnit och gråtit sina segertårar, medan människor vars liv förstörs i ett slag, ett stenkast från där jag bor, blir en engångsgrej.

4 svar to “Människa, notis, borta”

  1. Odelberg said

    Hur motiverar polisen att man kollar upp id på gatan? I Finland har man väl b-tillstånd istället för papperslöshet?

  2. pia said

    Hur de motiverar? Den ena gången de stoppade min kompis sa de efter att ha kollat upp hans papper att de letade efter någon misstänkt som liknade honom. Det är väl så det låter mest, att de letar efter brottslingar, och om en brottsling har ett afrikanskt utseende så har man ursäkt att stoppa alla afrikaner. Hur som helst är det helt ofattbart tycker jag.

    Vi har nog papperslösa också. B-tillståndet är ändå ett slags uppehållstillstånd och jag antar att man genom att dela ut det får lite färre papperslösa, men vissa får inte ens det utan bara avslag också, och de utvisas. Sådär utan några som helst fakta skulle jag kanske påstå att det finns färre som lever gömda i Finland än i Sverige – men så håller vi också ofta folk inlåsta tills utlänningspolisen plockar dem och sätter dem på planet.

    Jag har faktiskt aldrig stött på någon papperslös som har intervjuats t.ex. i tidningar eller TV i Finland, i Sverige finns det ju flera fall.

  3. Odelberg said

    Samma mentalitetproblem finns givetvis i Sverige. Men alla myndigheter och dess anställda kan så enkelt bli anmälda för diskriminering att ingen riktigt vågar gå hårt mot invandrare. Hur ser det ut med diskriminering i Finland? Blir inte dessa poliser anmälda för sådant beteende? Själv tycker jag det luktar lite 1984 när polisen kollar upp ditt id på gatan.

  4. pia said

    Ja, visst luktar det 1984! Och problemet med Finland är att såna här grejor inte lyfts upp alls, om du frågar mej.

Kommentera

 
