Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Tankar om skolan, del II

Posted by Pia på måndag 31 mars 2008

-Hur känns det att jobba för en institution som använder samma tortyrmetoder som Stasi?

Det var en morgon klockan 7.15 och jag hade kommit till en av skolorna jag jobbar på för att övervaka veckans försittning, ett straff som tilldelas elever som har gjort sig skyldiga till antingen skolk, upprepade förseningar eller annat fuffens som t.ex. att rita på möblerna eller röka. Eleven som ställde frågan där vi satt i det ensliga klassrummet och såg solen stiga upp påpekade att Stasi också sysslade med att hålla folk vakna med tvång. Jag hade inte så mycket att säga till skolans försvar faktiskt. Jag ser att man i Sverige har debatterat straff i skolan. I Finland förs sådana diskussioner aldrig på nationell nivå, utan i skolorna. Ofta tycker jag att det är bra att tillåta skolorna att hitta på sina egna lösningar, men det svenska sättet gör att man tvingas lyfta upp diskussionen, vilket är bra. Nackdelen med vårt system är att om en skola av någon orsak inte tycker att det finns något att förnya så händer ingenting, utan man får fortfarande kvarsittning för slarv enligt samma mönster som på 1980-talet.

Men varför ska Finland ändra på något som fungerar så himla fint då? Det kan man undra om man läser Wall Street Journals artikel What Makes Finnish Kids So Smart?. Ganska underhållande läsning, även om jag undrar om våra odubbade TV-program verkligen är lösningen till att 15-åringarna är så bra på naturvetenskap i Finland. Så blir jag också lite trött på att man bara talar om naturvetenskap som framgång när ”våra” elever trivs så dåligt i skolan, bryr sig minst om att påverka sin skolgång och har den mest passiva attityden mot elevkårsverksamhet och politiker. Att lära sig bilda en egen åsikt och stå för den står inte heller högst i kurs i den finländska skolan, tyvärr.

Det finns å andra sidan en annan sak som framkommer i artikeln, och det är att lärare aktivt uppmanas att fortbilda sig i Finland, och det finns stor frihet gällande kurserna. Det tror jag definitivt är en lyckad sak. Vet inte hur det är t.ex. i Sverige på den fronten. Ekonomistas lyfter upp behovet av mentorskap för nya lärare, och det gillar jag. Överhuvudtaget tror jag att allt samarbete mellan lärare är bra, lärare ska inte vara instängda i sina egna klassrum utan uppmuntras att jobba över gränserna, sitta med på varandras lektioner och lyssna, planera och utföra gemensamma helheter och lösa problem i grupp. Eleverna uppskattar när lärarna samarbetar och framför allt gör det jobbet roligare.

Kommentera

 
