Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Tankar om skolan, del I

Posted by Pia på onsdag 26 mars 2008

Jag har fastnat lite på dethär med hur olika skolor är i olika länder. Det är kanske mera än bara en kliché att säga att skolan är samhället i miniatyr. Samtidigt finns det ju faktiskt något som heter pedagogik och forskning kring vad som fungerar och inte fungerar för att underlätta elevers lärande, så man skulle kunna förvänta sig att metoderna var lite mera lika. Hur kommer det sig t.ex. att universitet, sjukhus och arméer är betydligt mindre relaterade till kultur än vad skolan är?

picture-054.jpgMin erfarenhet av skolan är begränsad till det dagliga favoritjobbet i den finländska skolan, några månaders volontärjobb i en skola i Guatemala samt besök i klassrum i Sverige och i Palestina. Och det är minsann olika miljöer. I Sverige reagerade jag först på att eleverna gick omkring så mycket och inte satt stilla på sina platser. De elever jag känner som har gått i skola i Sverige har å andra sidan lärt sig att formulera egna åsikter och varit bättre än de finländska på att ifrågasätta och tolka budskap i bild och text. De palestinska eleverna var väldigt stolta över sin skola och lärare berättade för mej att man har en lägre procentantal elever som slutar gymnasiet i förtid än något europeiskt land. Materiellt sett var det brist på det mesta – och detta var på Västbanken, jag kan inte ens tänka mej vilka skolans villkor är i Gaza. Bilden är från ett klassrum i Turmus Ayya, lite norr om Ramallah.

När jag i Guatemala år 2004 vikarierade för en kollega i en liten grundskola i djungeln och hade matematik med årskurs två fick jag skäll för att jag hade lärt eleverna för mycket. De hade nämligen ganska snart tröttnat på att kopiera tresiffriga tal på tavlan och addera dem, så jag hittade på lite textuppgifter och gjorde utmaningar för de snabbaste. Det visade sig senare att den obehöriga läraren som jag vikarierade inte gillade det som hans snabbaste elever hade jobbat med – eftersom han själv inte kunde lösa problemen.

Den vanligaste formen av undervisning där var att läraren läste upp ett påstående, t.ex. ”Vi andas med våra LUNGOR” och barnen ropade ut samma utsaga med en röst. Sedan blev det prov och de som inte klarade årskursen fick ta om den. På det sättet hade vi elever som var 12 år och fortfarande inte kände igen alla bokstäver.

En annan intressant grej är att se hur kopplad till det ideologiska klimatet undervisningen är. I Finland minns jag hur vi redan under den ekonomiska depressionen i mitten av 1990-talet skulle läras att bli starta företag. Idag ska eleverna fortfarande lära sig att bli entreprenörer, men också att fondspara och öka sina aktieportföljer. Ämnet ekonomi har dels vuxit, dels frikopplats från det övriga samhälleliga både i grundskolan och i gymnasiet, under samlings- och högerregeringar. I Sverige läser jag om debatten kring Forum för Levande Historia i Sverige, och det nya uppdraget att informera eleverna om kommunismens brott. Bloggaren Jinge berättar idag om Historieupproret.se, där akademiker reagerar mot den statliga styrningen och jag tycker att det kanske är dags att omvärdera projektet om den undervisning som bedrivs i skolorna inte har stöd i den akademiska världen. Och det gäller både historia, andra vetenskaper och det pedagogiska.

Så kanske vi år 2055 lutar oss tillbaka i gräset och säger: Tänk att för 50 år sedan, år 2005, baserades skolpolitik överallt i världen så lite på forskning och så mycket på aktuella regeringars ideologiska strävanden..?

14 svar to “Tankar om skolan, del I”

  1. Charlotte said

    Det är nog inte så att de uppgifter som sprids av Forum för levande historia skulle vara kontroversiella inom forskarvärlden. Kritiken handlar snarare om huruvida man ska ha myndigheter som sysslar med historie(re)produktion. (Sen vet inte jag vad Jinge hävdar, hans blogg är extremt oseriös och inte mycket att gå efter om du frågar mig.)

  2. pia said

    Hej Charlotte!

    Mja… så vitt jag har förstått är det inte något i de uppgifter som FfLH för fram som skulle bestridas av forskare, men själva metoden att styra historieundervisningen ideologiskt uppifrån. Så här skriver de själva, och jag ser nog inga problem med att stöda utdraget:

    ”Genom att belysa de mörkaste delarna av mänsklighetens historia vill vi påverka framtiden”, skriver Forum för Levande Historia på sin hemsida. Men varför tillkommer makten att peka ut vilka som är ”de mörkaste delarna” den för tillfället sittande regeringen? De betydande skillnaderna mellan olika historiska perspektiv på till exempel den kommunistiska erfarenheten visar riskerna med statliga historiekampanjer i blixtbelysning. Ska nästa regering satsa Levande Historias 43 årliga miljoner på upplysningskampanjer om massmorden som följde i koloniseringens spår under borgerliga regimer? Eller på historiskt ansvar för världssvält och ojämlikhet? Ska varje gymnasiekull få en historieundervisning som präglas av den för tillfället sittande regeringen?

    Om Jinge – jag kan inte säga att jag skulle hålla med om allt han skriver, men i denhär frågan tycker jag att han gjorde det ganska bra. Också för att han frågade sig när palestiniernas Levande Historia ska berättas. Jag skulle gärna vilja se den dagen.

  3. Charlotte said

    Pia: nej, precis, det var det jag menade också.
    Men så tolkar jag inte Jinge, som försöker misstänkliggöra projektet genom antydningar om israelisk propaganda & dyl. Vilket inte är så oskyldigt som att bara fråga efter palestiniernas historia.

  4. pia said

    Det är lätt att bli lite konspiratoriskt lagd när det kommer till Israel och Palestina är jag rädd. Jag tycker faktiskt att det är ofattbart att landet Israel tillåts behandla palestinier som de gör, framför allt utan att omvärlden (läs EU) reagerar. Jag kommer faktiskt inte ifrån att israelerna tillåts köra med palestinierna hursomhelst och själva strunta i internationella fördrag utan politiska följder. Inte tror jag heller att Israel dikterar FFLH’s innehåll, men visst är det väldigt lite som når oss om de otaliga, pågående brotten mot mänskliga rättigheter som pågår i det ockuperade Palestina och inom staten Israels gränser också.

  5. Charlotte said

    Men vad i hela friden har detta med frågan om FFLH att göra överhuvudtaget?? Varför man ska ställa grupper emot varandra på det sätt du & Jinge (som f ö helt klart är antisemit) gör fattar jag inte. Man får inte tala om Auschwitz utan att nämna palestiniernas sits idag, liksom. Det är ju helt absurt.

  6. pia said

    Detta har det med FFLH att göra att den forskning som styrs från regeringshåll inte kan vara lika mångsidig som den som görs ute på universiteten då doktorander och andra väljer sitt forskningsämne utifrån eget intresse. Men okej, jag förstår, man måste få tala om en ohygglighet i fred utan att blanda in en annan. Du säger att man inte gör det, och nu vet jag inte hur det är i Sverige, men i Finland finns det en massa information om förintelsen som bara handlar om just den. Gymnasieelever åker ner i busslaster till Auschwitz varje år och man debatterar hur det kunde hända något sådant och vad man kan göra för att det aldrig ska hända något liknande.

    Men när man är på det temat -hur ska vi förhindra framtida lika fruktansvärda händelser?- så tycker jag att det är lika absurt att INTE ta upp de aktuella, idag pågående brotten mot mänskliga rättigheter. Hur kan man värdera vilka händelser som är de allra värsta? Lär vi oss överhuvudtaget något om vi bara studerar Förintelsen enskilt och inte i jämförelse med andra grymheter? Jag hoppas att du inte tycker att det är antisemitiskt att ifrågasätta det.

  7. Charlotte said

    Vad jag menade var: att det möjligen är svårt att få upp omvärldens ögon för palestiniernas belägenhet har knappast med FFLH att göra. Det är i alla fall inte något som förvärrats genom FFLH:s verksamhet. Du får det att låta som om FFLH är medskyldig till saken; det är det jag reagerar mot. Jag anser f ö inte riktigt att det är så att omvärlden blundar. Båda sidor (både de som är ”pro-palestinier” och ”pro-israeler”) anser förresten att media ensidigt tar ställning för den andra – så är det i alla fall i Sverige och det är något att fundera över. Vi hör om Mellanöstern väldigt ofta i media – det är inte ett område som utgör någon vit fläck i det kollektiva medvetandet.
    Mellanösternkonflikten är otroligt komplex och sårig och kan inte enkelt reduceras. Visst skulle FFLH kunna ta upp det faktum att det finns ett folk av vilka en stor del är statslösa sedan mer än ett halvt sekel tillbaka. Men de skulle också kunna ta upp Västsahara, belägenheten för ursprungsbefolkningen i Sydamerika, Darfurkonflikten mm. Det absurda uppstår när antisemiter som Jinge börjar skrika om ”Israellobby” för att Sveriges regering fattade ett beslut om att upplysa om det största folkmord som ägt rum på europeisk mark (och som det f ö är viktigt att ha kännedom om ifall man vill försöka förstå Mellanösternkonflikten ens halvvägs). Det är Jinges ständiga påståenden om israeliskt inflytande på än det ena, än det andra (Israel har ersatt ZOG i Jinges form av antisemitism) som gör honom till antisemit. Ditt avslutande ”Lär vi oss överhuvudtaget något om vi bara studerar Förintelsen enskilt och inte i jämförelse med andra grymheter? Jag hoppas att du inte tycker att det är antisemitiskt att ifrågasätta det.” är bara barnsligt och visar att du nog inte riktigt förstår vad antisemitism är – eftersom du uppenbarligen inte känner igen den hos Jinge.
    Vad gäller anknytning till dagens situation f ö, ja jag gjorde själv en sådan i min egen bloggpostning om diskussionen kring FFLH.

  8. Charlotte said

    …by the way och efter lite eftertanke: det ÄR inte så att Forum… inte sysslar med aktuell problematik. Titta själv in på deras hemsida och hoppa in under ”projekt”. De har bl a tagit upp homofobi & det aktuella temat ”KRIG – våldtäkt som vapen”.

  9. pia said

    Vi talar nu om en massa olika saker tycker jag. Det finns både bra och dåliga saker med FFLH. Bra saker är att de gör det lätt att undervisa om förintelsen och om alla de andra viktiga sakerna de lyfter fram. Dåligt är att institutet inte verkar ha fullt stöd i den akademiska världen. Och där skulle jag säga att jag inte håller med om argumentet att FFLH’s forskning inte skulle vara ”värre” än den som görs på t.ex. Socialstyrelsen osv, för jag har aldrig hört några akademiker inom det sociala området ställa sig emot deras forskning. (men så bor jag alltså inte i Sverige, kanske jag har missat) För det andra tycker jag att undervisningen är lite känsligare för styrning än många andra samhälleliga fält.

    Angående ditt eget blogginlägg håller jag gärna med det du skriver på slutet, att vi inte får låta bli att fråga oss hur den ansvarslösa grymhetens ansikte ser ut just nu. Det är därför jag å min sida inte förstår hur man på FFLH bland allt det verkligt välgjorda materialet om kommunismen, judeutrotningen, homofobi, romer, rasbiologi, Rwanda o.s.v. inte finns ett ord om ett folk som har levt i flyktingläger i tre generationer och fortsätter att fördrivas och förtryckas. Du frågar varför jag ställer två grupper mot varandra, men det upplever jag faktiskt inte att jag gör! Jag tycker att det är jätteviktigt att undervisa om Förintelsen OCH om Nakban. Om det är fråga om två gruppers helt motsatta intressen, hur kan det då finnas israeler som understöder palestiniernas krav?

    Sen vet jag inte om vi kommer vidare med denhär delen av debatten, jag håller helt enkelt inte med om att vi skulle veta tillräckligt om Mellanöstern och palestiniernas vardag via media.

  10. Charlotte said

    Eftersom du kritiserar FFLH för att ta upp det ena men inte det andra, och kommer med en känsloutbrott som om de därigenom indirekt skulle ha tagit ställning i Mellanösternkonflikten ställer du naturligtvis de två grupperna mot varandra.
    Och ditt argument om att ”undervisning ska vara fritt” är ju helt absurt – som om det inte funnes någon politisk reglering av hur skolundervisningen ska se ut. För övrigt är de akademiker som kritiserar Forum… långt ifrån alla svenska akademiker. Det finns andra, som har andra ståndpunkter.
    Men nej, jag tror inte vi kommer längre.

  11. pia said

    Hmmm. Exakt vilken del av det jag skrev senast var ”känsloutbrott”? Jag frågar eftersom det inte är första gången jag upplever att när jag tar upp argument för palestiniernas rättigheter till diskussion så får jag samma smått förlöjligande attityd till svar.

  12. Charlotte said

    Det var inte menat att förlöjliga. Jag blir helt enkelt väldigt förbannad på dig. Vad jag avser är den här kommentaren (nr 4 till den här postningen):
    ”Det är lätt att bli lite konspiratoriskt lagd när det kommer till Israel och Palestina är jag rädd. Jag tycker faktiskt att det är ofattbart att landet Israel tillåts behandla palestinier som de gör, framför allt utan att omvärlden (läs EU) reagerar. Jag kommer faktiskt inte ifrån att israelerna tillåts köra med palestinierna hursomhelst och själva strunta i internationella fördrag utan politiska följder. Inte tror jag heller att Israel dikterar FFLH’s innehåll, men visst är det väldigt lite som når oss om de otaliga, pågående brotten mot mänskliga rättigheter som pågår i det ockuperade Palestina och inom staten Israels gränser också.”
    Jag fattar inte hur den hör hemma i en diskussion om FFLH, om det inte handlar om att ställa upplysning om förintelsen i en slags känslomässig motsatsställning till upplysning om vad som sker i Mellanöstern. När du sen dessutom börjar uttrycka dig i termer av ”jag hoppas jag får säga det här utan att bli kallad antisemit”, då uppfattar jag dig som, ja vad ska jag säga, i bästa fall rejält arg
    Min personliga erfarenhet av att diskutera Mellanöstern, vill jag bara säga, går i precis motsatt riktning mot din. I Sverige är det oerhört vanligt med den där ”israelerna utsätter palestinierna för samma sak som judarna utsatter för av nazisterna”-logiken. Man använder sig inom vänstern gärna av Kristallnattsmanifestationer för att uppmärksamma palestiniernas situation, t ex. Jag tycker det är osmakligt, och det bygger på en falsk logik. Palestinierna vinner i längden ingenting på detta heller.

  13. pia said

    Jag hade aldrig hört talas om att någon skulle utnyttja kristallnattsdemonstrationer för några andra syften än att uppmärksamma vad som hände under kristallnatten. Då förstår jag att man kan bli arg, helt klart.

    Jag ångrar nog inte något av det jag har skrivit, inte i kommentarerna heller. Hursomhelst så har jag fått tänka efter en hel del pga dina kommentarer här, och lärt mej saker, så tack för dem.

  14. Charlotte said

    Tack själv, Pia.

Kommentera

 
