Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Ett människoöde på spel

Posted by Pia på fredag 21 mars 2008

Nu vet jag faktiskt inte var Hofors ligger, bara att det är i Sverige. Och att där finns en lärare som heter Ulla-Carin Lindström och att hon har sådan civilkurage som man kan önska att flera hade. Hon har gått ut med ett öppet brev på yelah.net igår, ett upprop för att hennes elev Adel inte ska behöva utvisas till Afghanistan. Hon vill gärna att man sprider berättelsen. Så här kommer den:

”Min elev Enayatulla Adel kom för fyra år sedan ensam till Sverige från Afghanistan. Han bror och far hade mördats av talibanerna och Adels enda chans att överleva var att fly. Under fyra år har han nu levt, studerat, arbetat och byggt upp sitt liv i Hofors. Han är en älskad vän och medmänniska. Om tre månader skulle han ha tagit sin student.

Kl. 07.00 i torsdags klev fyra poliser in i hans lägenhet utan att knacka, beslagtog hans telefon och förde honom till Migrationsverkets förvar. Han ska avvisas till Afghanistan nästa vecka. Advokaten har överklagat och vi försöker desperat få till en tidsfrist.

Tack för att ni kämpar för humanism och mänskliga rättigheter! Sprid berättelsen om Adel och vår kamp för honom, och alla andra afghanska flyktingar.”

10 svar to “Ett människoöde på spel”

  1. Odelberg said

    Jag har fullt upp med att skriva den ena texten efter en andra om en familj i Vetlanda som ska utvisas till Syrien. En tredje demonstration är på gång. Migrationsverket är fruktansvärt som det ser ut idag. Inhumant och kallt.

  2. pia said

    Bra jobbat!

    Jag borde kanske direkt säga att jag inte är ute efter att kritisera svenska myndigheter så mycket, i alla fall inte när Sverige har varit så mycket humanare än Finland. Finland har t.o.m. blivit prickat av Amnesty för att ha drogat ner en familj när de skulle utvisas (och det var poliser som gav sprutorna och inte läkare… hur sjukt…). Vi har ett fruktansvärt tortyrredskap som heter B-tillstånd som delas ut åt unga människor som betyder att de får stanna tillsvidare (för att man inte kan skicka tillbaka dem) men de får inte jobba, studera eller delta i samhället.

    Jag ville främst lyfta fram hur modig hon dendär läraren var. Jag vet att det finns en massa människor out there som gör vad de kan för att ändra på systemet, vare sig de gömmer folk som hotas att skickas tillbaka till tortyr och död, skriver brev till politiker, demonstrerar, eller på andra vis står upp för mänskligheten. Det behövs och jag tror att historien kommer att visa att de gjorde det enda rätta.

  3. Odelberg said

    Det där med ”B-tillstånd” lät inte bra men intressant. Jag har en skaplig koll på hur man gör i Sverige men inget att jämföra den med. Hur tänkte man när man skapade B-tillståndet? Vad ska det göra för nytta (annat än sätta invandrare på den svarta arbetsmarknaden)?

  4. pia said

    Bra frågor. Det är helt ofattbart egentligen det där med B-tillstånden. De delas ut åt asylsökande från Somalia, Irak och Afghanistan mest. Tanken är att man inte tycker att de har asylgrund eftersom de inte är hotade som personer… Men eftersom det är praktiskt omöjligt att föra dem tillbaka får de stanna än så länge, men de är som i ett väntrum och har inte några möjligheter att skapa sig ett liv.

    Jag har inte sett några utredningar kring vad som händer med dem, man kan tro att du har rätt i att det göder en svart arbetsmarknad. Det kan säkert gå ännu värre också – många med B-tillstånd är unga män som har kommit ensamma. När har det någonsin i historien varit smart att säga till unga män som dessutom inte har några anhöriga på plats att de varken får jobba eller studera? Jag tycker att det är att tigga om kriminellt beteende.

    Vi har en migrationsminister som heter Astrid Thors, som i somras har lovat att reda ut B-tillståndens framtid, jag vet inte hur länge man ska förvänta sig att en sådan utredning ska ta, men hur ska vi säga, det verkar inte vara högst uppe på hennes lista över prioriteringar. Hennes hjärtefråga tycks vara att snuset ska vara lagligt. Men människor tycks ännu få behandlas som gamla disktrasor. Jag blir så arg när jag läser bloggen. http://www.astridthors.net/astrid_sv/index.php?action=nyhetsarkiv&news_category=29&tal=1

    Kanske dethär borde bli ett eget inlägg…

  5. Odelberg said

    Om det blir ett inlägg tycker jag definitivt att du ska prata om fri rörlighet. Det var en intressant diskussion om den svenska motsvarigheten till B-tillstånd (de som står helt utanför systemet) i uppdrag granskning där Frida J Metso ser fri rörlighet som en vision snarare än en utopi. Ganska härligt ögonblick när Janne Josefsson undrar om hon verkligen menar allvar med vad hon sitter och säger, ska man verkligen säga ”kom bara!”. Frida svarar ”Javisst, kom bara!” och viftar med armarna. Jag tror på den tanken, den är inte bara fin utan också genomförbar.

    Både Finlands och Sveriges asylpolitik är katastrofal. Det är inte medmänskligt med verken B-tillstånd eller ”illegala flyktingar”. Att man i Sverige dessutom väljer att utvisa många av dem som i Finland skulle fått B-tillstånd gör mig inte gladare. Ingen ska behandlas sämre än någon annan eftersom alla människor är lika värda, något migrationsministrar i Europa verkar ha glömt.

  6. pia said

    Hej!

    Ja, faktiskt tycker jag också att fri rörlighet är mera än en utopi. Så va bra! Hur funkar kommunikationen till moderpartiet förresten? Jag hade för mej att fp var lite åt andra hållet i migrationsfrågan, men jag bor inte i Sverige så vad vet jag. Hursomhelst tycker jag att den grejen ni kör är bra, hoppas att den sprider sig.

    Läser idag att 12 asylsökande hungerstrejkar på en anläggning strax utanför Helsingfors. Orsaken är att de hålls instängda i månader

  7. Odelberg said

    Jag tror att många delar vår/din syn och därför tror jag att det här kommer att bli en bra grej för LUF.

    Folkpartiet säger inte så mycket alls om asylpolitiken när det kommer till att ta emot och inte ta emot. Det jag tror du förväxlar det med är fp:s syn på kraven man ställer på de som kommer hit. FP har nämligen mycket höga krav med språktest och annat. Men att ta hit flyktingar har man inget emot.

  8. pia said

    Ja, det var nog kraven för medborgarskap som jag tänkte på…

    Lycka till med protestbreven!

  9. Lotta said

    Jag förstår och begriper mig inte på klyftan mellan Migrationsverket och alla vi som bara kan se på och voja oss över deras brutala beslut. Detta ”vi och dom” som vi ständigt får exempel på, de som stövlar in och hämtar med sig någon pga orsaker som vi inte vet, och vi som sedan förbannar agerandet och inte förstår.
    Vad finns i gråzonen mellan dom och oss? Vem jobbar på Migrationsverket? Vem bestämmer och så vidare, jag tycker det är den stora obegripliga frågan.

  10. Odelberg said

    Jag tror klyftan bildas när man som arbetande på migrationsverket går igenom fall efter fall. Till slut tar man beslut med axelryckning, man kan helt enkelt inte ge sig in i människoöden så djupt varje gång. De är onekligen insnöade på samma vis som domare i rättssalen, där har vi nämndemän.

Kommentera

 
