Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Om att kunskap är allas

Posted by Pia på torsdag 13 mars 2008

Ibland tror jag att vi år 2055 kommer att förundra oss över början av 2000-talets syn på kunskap och vem som hade rätt till den. På en lärarfortbildning nyligen fick jag veta att ordet kunskap saknas i de australiensiska aboriginernas språk. Därför att kunskap finns överallt, i gamla, i barn, i växter och djur, i bergen och i marken. Jag förstod det lite som så att kunskapen om en viss växtart finns i växtarten själv, och kan alltså inte finnas i en faktabok om den växten, hur tjock den boken än är.

Igår delades det Stora Journalistpriset ut i Finland. Det är mediekoncernen Bonnier som står för priset, och det är kanske just därför som jag lite förvånas över vinnaren i kategorin ”årets artikel”. Det kneps av den 13-åriga Waltteri Seretin, som i augusti förra året upptäckte att de bilder som visades upp som bevis på att Ryssland hade nått Norra Ishavets botten, i själva verket var plockade från filmen Titanic. En ganska imponerande upptäckt som fick Reuters nyhetsbyrå att skämmas och som säkert orsakade lite diskussion i Kreml också.

Jag ser det lite som det här med läraryrket. Det finns fortfarande lärare som ser på sin yrkesroll som en enbart förmedlare av kunskap. Det fungerade säkert bra förr i tiden, men idag kan man klicka fram rätt svar på en fråga på en dator i klassrummet i stället. Läraren behövs fortfarande, men inte som lexikon utan som guidebok i infodjungeln. Det handlar om att påminna om det kritiska tänkandet och motivera eleverna till vidare kunskapssökning. Många har nog fastnat i den gamla rollen, vilket gör att de upplever brist på respekt när eleverna inte bara accepterar deras sanningar. Och såhär tror jag att det är med journalisterna också, det ställs nya krav på dem om de (många av dem) inte ännu har fattat. Medborgarjournalister och politiska bloggare kan inte ta över journalisternas jobb, vi behöver yrkesfolk som kan analysera händelser och förklara mönster. Men de ska verkligen våga göra det, annars gör de ingen nytta! Jag undrar t.ex. hur det är med de etablerade journalisternas kunskap om konflikten i Mellanöstern – de som varje dag förklarar vad som händer där och påverkar miljoner läsares åsikter.

Det är också något lite ironiskt i att EU nu vill införa en femte rörlighet (efter pengar, människor, varor och tjänster), och denna gång är det just kunskap som ska få ”röra sig”. Jag undrar vad man menar med dethär – kan faktiskt se det som ett argument för t.ex. fri fildelning, men antar att det inte är vad EU avser. Hursomhelst så kommer det betyda att det finns något system som gör att kunskapen rör sig inom EU och inte sipprar ut till andra delar av världen.

Poängen är att kunskap aldrig mår bra av att någon pantar på den. Kunskap är till för att delas mellan människor, det är så den frodas.

För övrigt står jag inte ut med att följa med finska medier idag. Vi har en utrikesminister som sysslar med diverse ”kvinnoaffärer” som alla viftar bort med för han är en ”riktig kvinnokarl”, jag bara orkar inte höra mera om det, och i TV debatterar man de rumänska tiggarna, som stadsborna inte ger pengar åt ”för då lär de sig inte att tiggande inte lönar sig” eller för att ”det är inget yrke att tigga”.

3 svar to “Om att kunskap är allas”

  1. Ida D. said

    Tack, Pia…Verkligen..! :o)
    Efter så hårda magsårs debatter på min blogg, känner jag att jag vilar själen & ögonen genom att läsa det du skrev ovan.
    Mycket kloka och djupa tankar som inspirerar faktiskt. Tack!

  2. Vladi said

    ”Jag undrar t.ex. hur det är med de etablerade journalisternas kunskap om konflikten i Mellanöstern – de som varje dag förklarar vad som händer där och påverkar miljoner läsares åsikter”

    Jag undrar det med. Förut för några år sedan var Nathan Shachar utrikes korres i latinamerika. Han var usel. Det är en sak om man inte vet vad som pågår där (på grund av historisk och politisk ignorans) och en helt annan att rapportera utirån en viss bestämd ideologisk utgångspunkt och förklä det i objektivitet. Han, i likhet med nuvarande latinamerika korre, sitter i Buenos Aires och skriver som om de vore på plats i Venezuela, Colombia, Bolivia, Cuba, Chile etc. Att skriva som att man vore på plats är skrattretande. Det de gör är att de översätter stora tidningars artiklar från det landet de befinner sig i. Palmgren är en annan sådan som gör på det här sättet. Det var solkart när han redogjorde för konflikten mellan Colombia och Ecuador häromdagen. Så pass att hans ”analys” var samma som en colombiansk tidnings ”ledare” hade gjort. Ordagrant…

    Den här shachar som hade en politisk agenda i sin rapportering om latinamerika såg jag hade förflyttats till att bevaka mellanöstern. Vet inte hur det är med det längre om han är kvar där.Han var riktig dålig.

    Pia det sista du skrev fick mig att minnas nu när jag var i Chile. Det var ett program, typ ”uppdrag granskning” där nere. De ”avslöjade” att flera tiggare egentligen inte hade de handikapp de utgav sig för att ha. Tvärtom var de friska och tjänade massa pengar. En av de till och med, efter att han satt och tiggde efter några timmar, steg upp, och gick och köpte glass! (vilket avslöjande! man häpnar).

    Samtidigt var reaktionen i tidningarna dagarna efter, att tiggeriet inte berodde på fattigdom utan på att väldigt många av de som tiggde inte hade någon moral som låtsades ha ett handikapp de inte hade för att få pengar. Sålunda var cirkeln sluten. Tiggeri beror på de här människors bristande etik och arbetsmoral och inte på grund av något annat!

  3. pia said

    Tack Ida..! Jag vet vad du talar om. Man blir rädd av att läsa hur vissa människor tycks tänka.

    Och Vladi! Jag visst är det urdumt att tro att någon som är på plats i en stad i Latinamerika ska kunna allt om hela j-vla kontinenten! Särskilt han Shachar. Jag har nog läst någon skälla ner hans Mellanösternkorrespondens också, men inte själv läst så mycket. Och att någon ska få betalt för att översätta en colombiansk tidnings ledare..!

    Och om tiggandet, i programmet jag nämnde intervjuade de folk på gatan som precis hade gått förbi tiggarna och fråga dem varför/varför inte de gav pengar. Minns särskilt en trendig solbränd ung kvinna i stora Paris Hilton-solglasögon som lade ut texten om hur viktigt det är att tiggarna lär sig att pengar inte bara kommer utan att man gör nånting. Samtidigt som hon sa det satt alltså dendär rumänen där på knä i bakgrunden. Det var så sjukt.

Kommentera

 
