Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Överkörda av de stora

Posted by Pia på lördag 16 februari 2008

Tänk att för 50 år sedan, år 2005, blev folk överkörda på skyddsvägen (=övergångsstället) inne i Helsingfors. Det hände i onsdags, två gånger inom en halv timme, ena gången var där som jag brukar gå över gatan varje dag. Folk kör som galna och stannar inte om man inte målmedvetet slänger sig ut på vägen och blänger på dem, och ja, jag vet att det inte är smart att spela med sitt liv på det sättet. Jag vet inte ens hur det står till med fotgängaren som på min gata flög ”en liten bit” och togs till akuten.

Men det var inte bara det jag menade. Jag ser till min glädje att den finska tidningen Voima som är känd för sinaadbustflag.jpg tvärtomreklamer har fått igång en hemsida med en massa adbusting-godis. Där finns många juveler också för den som inte kan finska, kolla! Adbusting är enligt mej att analysera och kritisera, något som det inte kan finnas för mycket av. Men alla håller inte med. Jag råkade få syn på en insändare i näringslivstidningen Kauppalehti igår, skriven av VD:n för Mainostajien Liitto, Annonsörernas förbund. Debattören frågade sig vad man ska kalla tvärtomreklamen – är den redaktionellt material eller någonslags samhällelig reklam? Budskapet är klart: eftersom adbusting kan anses skada vissa märkens rykte så borde man kunna ställa den inför Opinionsnämnden för massmedier. Alltså, i klarspråk, borde man kunna bestraffa visuella sågningar av kommersiella budskap. Allt i den vanliga andan: företag får mänskliga rättigheter medan människor får ge vika på sina.

Och sist men inte minst, på samma tema, något riktigt skumt håller på att hända i Israel & Palestina. Stormedia har varit ganska tyst på sista tiden, men läs Anna Wester och Rawia Morra och märk att de stora tycks få köra över de små helt och hållet utan att vi får läsa om det i tidningarna.

Kommentera

 
