Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Om slöjförbud (vilket ord egentligen!)

Posted by Pia på lördag 9 februari 2008

Garanterat kommer vi år 2055 att ha ett och annat att säga om den debatt om slöjan som pågick i Europa under början av 2000-talet. Jag har tidigare skrivit om hur lärare får gå klädda, och då diskuterade vi slöjor också. Idag ska man i Turkiet bestämma om att tillåta slöjor på universiteten. Detta var något vi diskuterade nyligen på en kurs om filosofi kring mänskliga rättigheter. I min grupp fanns en kvinna som menade att detta är ett bakslag för kvinnornas rättigheter. Hon menade att europeiska länder måste stå upp för de förtryckta muslimska kvinnorna och hjälpa dem att bli fria genom att förbjuda slöjan.

Jag fattar inte hur man kan säga så utan att det oser imperialism om det. Att dessutom mena att ett förbud skulle vara i enlighet med mänskliga rättigheter ser jag som lite konstigt. Om någon kom och sade till mej jag nu inte längre får ha byxor på mej på stan, och att det är för min egen befrielses skull så skulle jag knappast känna mej särskilt självbestämmande.

Vårt diskussionsunderlag var en lista på vilka lagar olika europeiska länder har rörande slöja. Läs! Mycket av det var nytt för mej, t.ex. att flera tyska delstater har förbjudit lärare att bära slöja och framför allt vilka argument man har använt för att köra igenom vissa lagar – att de stör ordningen, medborgarna och säkerheten.

Jag vet inte vad som är rätt, och nu sägs det att många demonstrerar för att hålla kvar förbudet, men jag undrar lite varför man överhuvudtaget ska ha regler om hur folk ska klä sig. Kan inte komma ifrån känslan att det handlar om föräldrarna Europa som vill läxa upp barnen Muslimerna igen. Det sista argumentet av slöjmotståndaren var såklart: ”Men tänk på barnen då! Vi måste väl ändå skydda dem! Vem ska bestämma om de ska ha slöja eller inte?” Mja, svarade flera andra, månne inte föräldrarna ska få bestämma om hur deras barn klär sig? Och månne inte t.o.m. muslimska föräldrar vill det bästa för sina barn? En radikal tanke, verkar det som.

3 svar to “Om slöjförbud (vilket ord egentligen!)”

  1. Odelberg said

    När det kommer till kläder har staten ingenting att säga. Oavsett hur kläderna ser ut. Det är orimligt att man ska förbjuda människor att klä sig på ett visst sätt. Jag kan inte se något argument som duger för att man ska kränka en sådan rättighet.

  2. pia said

    Välkommen tillbaka Odelberg!

    Ja, speciellt när man använder argument som ”säkerhet”. Såklart kan man gömma vad som helst för vapen och bomber under en heltäckande kåpa. Men det kan man under en stor Canada Goose-jacka också!

  3. Odelberg said

    Argumentet att man för förbjuda slöja (heltäckande) för att man kanske ska bomba sig själv är för mig absurt. Det är så mycket fördomar i bilden att jag måste gnugga mig i ögonen. Och som sagt, man kan gömma bomber innanför mycket.

Kommentera

 
