Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Negroida drag, inte säljande alls.

Posted by Pia på onsdag 6 februari 2008

Tänk att för 50 år sedan, år 2005, valdes Bush till världens herre, två gånger. Så tänker sig Janne att vi kommer att säga år 2055. Att se USA’s president som världens herre är kanske lite att ta i, tänker jag, åtminstone tror jag inte att USA’s president kommer att ha den rollen år 2055. Men enorm makt har han eller hon som väljs i november i år. Det verkar som att loppet mellan Clinton och Obama inte är helt kört ännu.

I Finland har man livligt debatterat presidentvalet, t.ex. i YLE (public service) tv, i morgonsoffans politiska diskussionsprogram som kommer varje fredag. Ritva Santavuori, känd åklagare, som brukar företräda högeråsikter, uttalade sig för några veckor sedan såhär om Obamas farmor:

”…hon är ful… hon har kvar typiska negroida drag… hennes hår, kläder och tänder, och en näsa som en gorillas… det är inte en säljande bild!”

Till sist säger hon att Obama åtminstone är ”snygg”. Suck! Förra fredagen fick hon en tillsägelse av opinionsnämnden för massmedier. Hon anses enligt beslutet ha kränkt farmoderns människovärde och tagit fram hennes etniska ursprung på ett kränkande sätt. I förrgår meddelade chefen för YLE’s morgon-TV att Santavuori har fått gå från diskussionsprogrammet. Det enda vettiga, tycker jag. Själv var hon på resa och har inte kommenterat saken i några medier. Jag funderar förresten just nu på varför det alltid är högerpolitiker som kommer med såna här åsikter.

9 svar to “Negroida drag, inte säljande alls.”

  1. Charlotte said

    Nej, är det sant, helt vansinnigt! Förståeligt att hon fick gå.

  2. pia said

    Hej Charlotte, jo, tyvärr är det helt sant. Det finns en hel del såna här attityder i Finland… Imorgon ska de meddela mera om detta i fredagssoffan antar jag.

    Alltid när sånt här händer så önskar jag att flera människor, såna som folk ser upp till, uttalade sig superkraftigt emot det. För jag vet att det finns en och annan här som tycker att det hör till yttrandefriheten att häva ur sig sånt skit, och att hon nu blir en slags martyr. Jag önskar att alla Finlands tangokungar, backhoppare, företagsledare och talk-show-värdar (jag kan inte komma på bättre exempel på idoler i Finland – det ÄR ett lite mystiskt land) kunde ställa sig upp i TV och säga att de inte går med på att höra sånt här. Ishockeyspelare vore ännu bättre, men det är kanske att hoppas på för mycket?

    Okej, det var nog om det. Jag ska skriva om trevligare saker nästa gång, det är ett löfte.

  3. Lotta said

    Varför måste idolerna i Finland (skitbra exempel på dom, Pia hahaha) alltid bara lalla omkring i sparkdräkter och endast uttala sig om fylla och bandspagetti?

  4. Charlotte said

    Företagsledare & talkshowvärdar är förvisso inte mycket att skryta med, medges, men tangokungar! Det är grejer det, sånt har vi ju inte i Sverige tyvärr.

  5. Vladi said

    Från blå till mörkbrun är det inte långt..det har historien visat alltför många gånger…

  6. pia said

    Ja Vladi, det tycks ju vara så? Men varför är det så sällan som det sållas då? Man tystar ju hellre ner än reder ut sånt, varje gång! Argh.

    Kanske media har något med saken att göra också? Kanske de porträtterar backhopparna som såna som bara bryr sig om sin första fylla och inte frågar dem frågor om deras människobild? Faktiskt på temat tangokungar (hehe, Charlotte, jag börjar inse vad du menar nu🙂, det ÄR ganska komiskt med dem!) så är många av dem romer, en grupp som är superutsatt på en massa vis i Finland, så de skulle säkert ha en massa historier att berätta som kunde upplysa det finska folket om rådande missförhållanden. Men även om skandalpressen säkert kan ha en del av skulden så tycker jag att nationalhjältarna kunde tala ut lite mera!

  7. Charlotte said

    Nej men jag gillar fenomenet tangokungar på allvar Pia! Och jag älskar finsk tango. Fast det handlar kanske om att det är lite ”exotiskt” för mig…

  8. pia said

    Hehe… exotiskt är bara förnamnet. Gå och läs mera här om du har lust: http://www.tangomarkkinat.fi/ruotsi/etusivu.htm

  9. Charlotte said

    Underbart! Hoppas jag kan åka på den där festivalen nån gång…tack för tipset!

Kommentera

 
