Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Om volontärarbete

Posted by Pia på tisdag 29 januari 2008

Tänk att för 50 år sedan, år 2005, åkte unga från Europa och Nordamerika till resten av världen på jakt efter upplevelser. Detta kallades backpacking, eftersom ungdomarna ville göra skillnad på sig själva och på turister som åkte på charter. Kanske någon säger sådär år 2055. Om jag är där då så kan jag ta mej själv som exempel. Jag är alltså inte ute efter att döma här, om det låter så.

Jag har gjort en liten volontärsida med info om ställen jag känner till där man kan jobba frivilligt på runt omkring i världen. Naturligtvis kan man volontärjobba lokalt, att flyga till andra sidan jorden är minsann inget krav för den som vill bidra med något. Men vad jag försöker säga är att om man ändå har tänkt resa så finns det saker man kan göra.

För volontärjobb är något av det roligaste jag vet. Vare sig det är att vaka med 18 spyende ungar mitt i natten utan el i djungeln, ordna miniteater med barn på Västbanken, pyssla armband med småflickor i slummen i Brasilien, åka lokalbuss med en ung skoputsare, lära 12-åriga guatemalanska barn att läsa eller bara att gå på en promenad med dedär ungdomarna och lyssna på deras historier, det är helt obeskrivligt mycket värt. Senast för en månad sedan gick jag med en 16-årig rastlös kompis som tidigare har bott på gatan på promenad i staden Fronteras i Guatemala, vi drack milkshake och pratade om livet, skola, vänner och religion. Jag lärde mej enormt mycket, såklart.

Så är det ganska roligt att träffa andra volontärer också. De flesta är väl sådär som man förväntar sig: världsvana trevliga optimister kring 20, men jag har jobbat med andra också. Allt från det pensionerade engelska paret, den 18-åriga äkta rebellen som hade rymt hemifrån och tänkt överleva och ta sig tillbaka till Canada på bara 20 dollar, mannen som gav sig ut för att vara (döv) läkare och gick omkring i gröna kirurgkläder men som hastigt försvann när det blev tal om att visa sitt läkar-ID, till officern från Israels armé (som hade lärt otaliga rekryter att använda komplicerade vapen), toppjuristen från Madrid och den argentinska feministen och fotbollshuliganen som hade bott ett halvt år i Lacandonadjungeln (och som chockerade mej med att hävda att Subcomandante Marcos eventuellt inte finns på riktigt! Hjälp!).

4 svar to “Om volontärarbete”

  1. Odelberg said

    Varför skulle man sluta resa?

  2. pia said

    Hej Odelberg!

    Ja, sluta flyga flygplan menade jag. Jag antar att det blir svårt att uppehålla en livsstil med flyg runt jorden varje år, dels med tanke på att vi måste dra ner på flygandet pga klimatförändringen, dels för att oljan tar slut. Jag har också en tanke om att vi kanske inte kommer att ha råd att åka runt så mycket år 2050. Men det är bara spekulationer såklart! Kanske något helt annat händer?

  3. Pumita said

    Volontärsarbete har alltid intresserat mig men av många olika anledningar har jag inte kommit iväg. Det är inte möjligt just nu heller men en dag ska jag! Jag vill inte sitta på hemmet och ångra mig när jag är 98.

    P.S. Jag kan försäkra dig om att han finns.🙂

    P.S.2 Har du möjligtvis deltagit i diskussioner på en message board för utlandsfinnar? Lite nyfiken bara eftersom det fanns en tjej med samma namn där… som for till Mexiko.🙂

  4. pia said

    Hej Pumita,

    som tur finns det en massa olika sorters volontärarbete, jag lovar att du hittar något som passar en vacker dag! Och PUUUUUST, ja, du har ju riktiga bevis på din blogg du! Faktiskt undrar jag lite om jag missuppfattade dendär argentinska volontären, borde ta och fråga vad hon egentligen menade. Och hmmm, nä? Jag kommer inte ihåg exakt allt jag har gjort på nätet, men detdär låter inte bekant alls…🙂

Kommentera

 
