Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Internet är anarki

Posted by Pia på söndag 27 januari 2008

Får se om det blir Kim eller Rafael som får rätt år 2055. Kim tror att han kommer att säga: Tänk att för 50 år sedan, år 2005, måste man köpa musik. Rafael tror att det lutar åt: Tänk att för 50 år sedan, år 2005, hade man frihet att ladda ner filmer och musik. Jag har ingen aning om vems förutsägelse jag ska lägga mina pengar på. Pirate Bay ska åtalas, men kan inte tro att det sista ordet i debatten är sagt även om nu någon skulle få böter eller fängelse för att ha hållit uppe sajten. Och om någon verkligen får fängelse så har jag svårt att se hur man kan försvara en sådan dom moraliskt.

Internet är anarki, det har vi konstaterat med debatthungriga ungdomar på ett demokratiseminarium detta veckoslut. Temat för min workshop var yttrandefrihetens gränser och vi diskuterade t.ex. följande saker: vad innebär det faktum att inga finländska tidningar publicerade bilder på Jokela-offer, om -och i så fall varför- en karikatyrbild av en mobbad klasskompis är värre än en karikatyr av läraren, regler och etik kring foton på communitysidor, det kommersialiserade offentliga rummet samt om internet borde övervakas, och i så fall enligt vilka regler.

Detdär sista låter säkert skrämmande, det gör det för mej med, men idén var denna: vi funderade på vilka skador det finns med nätet som det ser ut idag – bombrecept, s.k. pro-ana-sidor som uppmuntrar anorexi, skolskjutningarna och hetsarna. Och jag kan verkligen inte säga att jag vet vad lösningen är, men märker att det bland de mest lästa politiska bloggarna på t.ex. svenska wordpress finns sådana sidor som man blir mörkrädd av, där temat är den stackars den vita mannen som blir så diskriminerad i vårt samhälle. Och tycker att det hela är lite problematiskt.

Kommentera

 
