Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Ta-det-lugnt-veckan

Posted by Pia på torsdag 17 januari 2008

Tänk att för 50 år sedan, år 2005, gjorde de flesta ännu åtta timmars arbetsdagar. Så tänker sig Kaisa att vi kommer att säga år 2055. Nu har hon inte specifierat vad hon menar i sitt svar – kommer vi år 2055 att jobba flera eller färre timmar?

Detta med arbetstider är något jag en och annan gång har debatterat tillsammans med nordamerikaner. Min ståndpunkt är att en sex timmars arbetsdag kunde vara en ganska genialisk lösning på många samhälleliga problem, eller lösa detdär som i Sverige kallas för vardagspusslet, och som här i Finland inte har något namn (men likaväl existerar). Människor skulle ha mera tid för varandra, vara friskare, jobba effektivare, för att inte tala om de oväntade synergieffekterna. Jag tycker faktiskt att det är lite konstigt att det bara är från vänsterhåll som man talar om förkortad arbetstid, men sånt får jag väl bara sluta tycka är konstigt.

En av mina vänner på andra sidan Atlanten (USA), som själv alltid jobbar runt 60 timmar/vecka, tycker däremot att det är väldigt oansvarigt av européerna att jobba så lite, eftersom detdär jobbet ändå måste göras, och att varje gång en europé jobbar mindre så finns det någon indier som jobbar ännu mera för att hålla uppe dendär levnadsstandarden som europén självklart vill ha. Och även om det går att knocka detdär via hur ekonomi och arbetsliv fungerar så att det inte riktigt håller som argument, så finns det en svidande kritisk tanke där, tycker jag. Om jag gör av med saker och tjänster som det tar mer än sex timmar i dygnet att skapa, varför ska jag då inte dra mitt eget strå till stacken?

Adbusters.org har utlyst denna vecka till slow down week. De har en passande liten animation på sin sida, det skulle säkert gå att klippa ut den och limma in den här, men tills jag lär mej hur i friden man gör sånt, kolla gärna här.

6 svar to “Ta-det-lugnt-veckan”

  1. Odelberg said

    Mindre arbete för den enskilda europén leder snarare tilla att en annan får jobb. Sysselsättning ökar och det är ju just detta som är problemet runt om i Europa just nu. Det är nog ganska troligt att vi får kortare arbetsdagar för att klara av det arbteslösproblem som uppstår när tekniken ”äter upp” våra jobb.

  2. pia said

    Hmmm, jo. Kanske det. Men det finns ju en massa jobb som aldrig blir kortare. Jag tror inte att arbetstiden bara blir kortare utan att någon aktivt propagerar för den. På lång sikt är det också svårt att veta hur det går tycker jag. Inom de närmaste 15-20 åren kommer det väl att behövas mera arbetskraft i Europa (ta hand om åldringar, köra bussar, plocka skräp, sköta maskiner) men vad händer sen? Efter 50 år kanske den ekonomiska situationen är den att Europa inte längre kan betala för allt detdär arbetet? Kanske vi får fransmän och norrmän som flyttar till Nordafrika på jakt efter ströjobb? Jag vet inte. Så kanske något helt annat händer.

  3. Odelberg said

    Hur menar du med att jobb inte kan bli kortare. Man delar upp jobbet på fler anställda helt enkelt, vilket gör det dyrare för företagen. Så kanske är alliansens politik inte så dum ändå?

    Det är mycket möjligt att det blir som du säger. Det kommer om 50år (eller så) antagligen vara så att antalet arbeten är långt lägre än befolkningen. Måste man då för att behålla välfärden ge högre bidrag, lönsammare affärer för de som faktiskt jobbar så att mer pengar kommer i omlopp på färre antal arbetare. Det är onekligen ett problem.

  4. pia said

    Jag tänkte mest på att vissa arbetare inte gynnas av teknik – t.ex. en som vårdar psykpatienter. Men undrar vilken del av alliansens politik du syftar på? Har de inte som mål att det ska vara lättare att anställa OCH sparka folk? Eller har de tagit en ställning i arbetstidsfrågan?

  5. Odelberg said

    Du menar att en patient mår bäst av att ha samma vårdare? Det kan jag gå med på, beroende på sjukdom så klart. Men är inte detta en ganska liten del av arbetsmarknaden?

    Jag syftade på delen att det ska vara billigare att anställa så att man kan anställa. Som det ser ut nu räcker en anställds arbete för arbete a, med 6h arbetsdag blir det istället a-x. Och man måste då anställa fler, vilket är dyrt om man inte från regeringshåll gör det billigare. De har inte tagit ställningen i frågan vad jag har hört men förutsättningen för 6h arbetsdag är att företagen kan anställa fler.

  6. pia said

    Jag hade nog ett annat exempel där, men kommer inte på det nu, så jag får nog ge mej: det går att dela på alla jobb bara det finns vilja och förmåga att samarbeta. Och det hoppas jag alltså🙂

    Jag hoppas men tror inte att er eller vår regering kommer att godkänna någon förkortad arbetsdag, även om man kunde stöda företagen för de nya anställningsavgifterna. Det krävs nog en helt ny politik…

Kommentera

 
