Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Guatemala pictures: people and politics (click to enlarge!)

Posted by Pia på måndag 14 januari 2008

1 Río Dulce, girl watching her big brother playing

img_5209.jpg

2 Casa Guatemala kids during their school holidays usually swim…

img_5230.jpg

3 …and eat oranges…

img_5243.jpg

4 …until they fall asleep

img_5245.jpg

5 New Year’s party in the orphanage

img_5377.jpg

6 Older kids helping out in the hotel kitchen

dsc_0299.jpg

7 Why make presidential election campaigning complicated when you can just say: ”Vote like this for a better future”

img_2182.jpg

8 Livingston, a poster for Partido Patriota, with candidate Otto Perez Molina, a School of Americas-trained retired general responsible for deaths in the Guatemalan civil war. His policy of Mano Dura, fighting criminality with hard hands, almost made him president some months ago.

img_5224.jpg

9 The winner in that election was Alvaro Colom, here shown on a poster thrown on the ground and littered. I met people who had the same poster on the walls of their houses, hoping that he would be the leader the country needs.

img_5173.jpg

10 But most people have an idea of who the real leader of Guatemala is, the big companies. I can’t get over how everything can be bought for money. There doesn’t seem to be a single building in any town that is not sponsored. On the steps it says: ”How great it is to pay per second” ”The best chip is Tigo’s”.

img_2184.jpg

7 svar to “Guatemala pictures: people and politics (click to enlarge!)”

  1. Pastey said

    Vet du hur det gick för Rigoberta Menchú? Valet i Guatemala måste tillhöra en av de där top 10 mest underrapporterade händelserna i medierna. Har inget minne av att de ens nämnde valutgången eller något om några kandidater. Allt överskuggades väl av de liberala mediernas demonisering av Chávez förmodligen.

  2. pia said

    Jippiii, vad roligt att du frågade! Jag hade glömt att skriva om henne. Jag såg ett och annat plakat, även om hennes parti är litet. Det är slående att de flesta guatemalaner ser ut precis som hon – medan politikerna på plakaten är bleka och blonda eller gråhåriga, de ser ut som rika ranchägare från Texas. Usch.

    Rigoberta föll ut under den första omgången. Hon blev femte och fick bara 3% av rösterna. Jag kan inte se någon annan orsak till det än att valen, precis som ALLT annat i landet, är uppköpta av de stora företagen som i verkligheten styr landet. Som sagt var det få, små affischer i tvåfärgstryck som jag såg hennes ansikte på, t.ex. i den sömniga staden Livingston. I de större städerna såg jag inga sådana affischer alls (de kan ha blivit nertagna såklart, det var ju flera månader efter valet – men det fanns ändå mycket kvar av de stora partiernas enorma reklamer). Jag frågade några av mina bekanta guatemalaner om henne. Ingen av dem hade röstat på henne – en för att han inte tänkte att hon hade någon chans, och en för att han menade att hon var korrupt, att hon gick med dedär kläderna för att försöka vinna över ursprungsbefolkningen medan hon egentligen inte brydde sig.

    Vilket är helt himla ironiskt – som om dedär blekta företagsmarionetterna skulle bry sig om mayabefolkningens rättigheter överhuvudtaget. De är däremot de som äger alla marionetter så de bestämmer vilken info folk får om Menchú… När jag först åkte till Guatemala trodde jag att hon skulle vara en hjälte där, nobelpristagare och författare som hon är – de skulle behöva vara lite stoltare – men de var däremot ofta kritiskt inställda till hennes arbete. Man blir ju lite paff av sånt. Men jag kan abslout inte tro att hon är en korrupt lyckosökerska, eftersom jag vet vilken slags information som slår igenom i landet.

  3. Pastey said

    Ja, synd att det inte gick bättre för henne. Jag misstänker att det inte är hon som är korrupt utan snarare, som du säger, informationen till Guatemalas befolkning som är det. Har de någon form av public service TV i Guatemala? Inte för att det per automatik skulle innebära bättre information men ändå.

    Bilden du ger av Guatemala, i både ord och bild, som ett genomprivatiserat samhälle är skrämmande. Det är i de bilderna man inser USAs enorma inflytande och att de påtvingat Guatemala och flera andra Latinamerikanska länder sin egen styrelseform: plutokratin.

  4. Hej Pia och tack för kommentaren på min blogg! Allra gladast är jag för att jag hittade till dig och dina Guate-bilder. De är superfina! Gillar speciellt tjejen som sitter på bryggan. Nu får jag Guate-längtan.🙂 Hit kommer jag fler gånger.

  5. pia said

    Tack Pumans Dotter!

    Min favoritbild är den av kocken Hector och hans hjälpredor Fernando och Fransisco, men det är nog för att jag känner dem… Va roligt att du hittade hit då!

    Och Pastey!

    Jag vet inte heller allt om Rigoberta, men uppfattar att hon bara är utsatt för smutskastning. Jag har aldrig hört talas om att de skulle ha någon public service TV där. Det skulle verkligen förvåna mej, det finns inget annat ”public” överhuvudtaget… Du har rätt, det är skrämmande! Det finns inga gränser för privatiserandet!

  6. Becky said

    Thanks for posting some pics, Pia. I can’t wait to see more and hear more about your visit back there. Is the debate above in Finnish?

    Becky

  7. pia said

    It’s in Swedish, Becky!😉

    It’s about the presidential election last fall and why Rigoberta did so badly in it… About how corrupt and bought up by big companies Guatemala is. And about how supergreat it is, too.

    See you soon!!!

Kommentera

 
