Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Slut på barnhandeln från Guatemala

Posted by Pia på torsdag 13 december 2007

Tänk att för 50 år sedan, år 2005, fick inte homosexuella adoptera barn. Så tänker sig Evi att vi kanske säger år 2055. Jag hoppas hon har rätt i det, att normen om att en god familj måste bestå av ett heteropar och deras barn blir gammalmodig inom de närmaste decennierna.

Jag läser idag att en guatemalansk lag är på väg som ska få stopp på olaglig handel med barn. Bra. För det är något skumt med adoptionerna från Guatemala. Landet skickar iväg mera barn än något annat i förhållande till befolkningsmängden. Barn blir stulna och fattiga desperata unga kvinnor övertygas att sälja bort sina nyfödda. Det finns t.o.m. ”Casas de engorde”, hus där de gravida kan bo och äta sig mätta så att deras barn ska bli av största möjliga kvalitet för de nya föräldrarna, som väntar i USA. Jag träffade själv ett par som var på väg att hämta sitt barn när jag var i Guatemala 2004, de var så himla clueless och har också skrivit om en pojke jag känner vars syster sålde sin baby. Jag läste om nyheten på Prensa Libres sidor. Med tanke på att det är en guatemalansk tidning blev jag rätt så upprörd över deras vinkling; paret från Philadelphia som lyckligtvis kommer att få hem sitt barn till jul, men som måste skynda sig för att hinna innan lagen träder i kraft! Är det någon annan än jag som tycker att det är lite obehagligt?

(Om tolv dagar reser jag till Guatemala och hälsar på gamla bekanta, vuxna och barn. Lovar att återkomma om det. Till planen hör också att besöka Chiapas. Grejor. Idag kan förresten bloggen stoltsera med hundra inlägg och tiotusen besök! Jag firar med att lyssna på Queens nya låt Say It’s Not True, som man kan ladda ner här. Ja, inte blir det någonsin samma sak utan Freddie, men de är ändå mitt bästa band ever.)

5 svar to “Slut på barnhandeln från Guatemala”

  1. Vladi said

    Hej Pia!
    Grattis till antalet besökare!Ja, vad ska man säga om det du skriver? Svårt att finna ord. Det är svårt att förstå att man i latinamerika gör affärer på allt.Speciellt med människors fattigdom och nöd. Bra då med den här lagen! Hur länge ska du vara i Guatemala? Du får skriva om Guatemala när du är där eller kommer tillbaka, intressant att läsa om det! Visst har du hört Ricardo Arjona? kom att tänka på det när du skrev om Guatemala.

  2. Pastey said

    Hela västvärlden känns ibland som ett stort svart ”clueless” hål, trots att information är lättare än någonsin för den rika delen av världen att ta del av. Suck.

  3. Martin P said

    Hej.

    En liten länk jag tror intresserar dig. Har inte med det här inlägget att göra.

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=723617

  4. pia said

    Hej Vladi och tack! Guatemala är nog extremt på sättet allt ska göras business av. Skolböckerna var så dåliga att en dagstidning började ge ut sidor med material för läsning, räkning osv. Alltid ”i samarbete” med någon. T.ex. kunde eleverna räkna hur många Daninoburkar fem rader med tre Daninoburkar i varje blev? Naturligtvis, Arjona! Dame och Minutos… Jag har lika svårt att stå still när de spelas som när de spelar Carlos Vives Fruta fresca (hehe). Det blir tyvärr två ynka veckor denna gång, men det blir Arjona för hela slanten. Dendär mexikanska plågan ”Mesa, mesa, mesa que más aplauda” var etta på listorna när jag var där sist, hoppas den har försvunnit nu.

    Och Pastey, visst är det något skumt i detdär hur information inte hänger ihop med aktion. Som i fallen när man vet att företag missköter sig och ändå köper deras produkter, det är ju lite samma. Jag får ibland en känsla av att alla tycker att de ska hinna och leva oansvarigt så länge de får, konsumera konsumera konsumera, kläder-barn-lyxbilar-resor (ska jag säga…) för att det kommer att finnas något som sätter stopp.

    Och hej Martin, välkommen, roligt att du hittade hit! jag trodde att du hatade bloggar..?😉 Hade inte sett dendär reklamen överhuvudtaget, vilket skämt alltså! Så desperata de är i Näringslivet! Bra skriven kolumn i alla fall! Tack!

  5. Pastey said

    Haha jag måste också bara säga tack för den länken Martin hade helt missat både den och Svenskt Näringslivs vidriga fånerier.🙂

Kommentera

 
