Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Bloggar du? Gör något vettigt i stället!

Posted by Pia på lördag 8 december 2007

Tänk att för 50 år sedan, år 2005, så visste alla att allt gick åt helvete men gjorde ingen någonting åt saken. Så tror Joonas att vi kommer att säga år 2055. Jag känner igen dendär känslan. Mantrat för början av 2000-talet är: ”Jag vet att det är så fel att göra såhär, men jag: äter ändå kött vid varje måltid/åker ändå runt jorden för att vila upp mej en vecka/köper ändå dedär industritillverkade äggen (de är ju 1€ billigare)/handlar ändå nya kläder tillverkade på slavvillkor/kör ändå bil till jobbet/etc. Alla andra gör ju ändå det/Det blir ju bekvämast så (och vad vinner världen på att jag har det obekvämt?)”. Och eftersom alla ändå syndar på något vis så kan ingen egentligen kritisera andra, det tror jag.

Man hittar förstås det man letar efter, men vill man bevisa att Joonas har rätt i att världen går åt helvete så är det inget svårt uppdrag. Om man då vill ändra på saker, vad borde man göra? Detta har jag tänkt en hel del på. Vilket är det effektivaste sättet att stoppa det där med att allt går åt helvete? Rubriken på detta inlägg var något jag fick höra av en 60-årig frilansjournalist som delade vissa idéer med mej. Han tyckte själv att bloggande var ett slöseri med tid, du borde skriva artiklar, sa han. Jag kunde kanske inte helt avfärda hans kommentar, men så hörde jag talas om bloggupproret 2007 och blev lite glad. Om det finns någon som stör sig så på bloggar, särskilt om det är någon med koppling till näringslivet, så är det minsann inget slöseri med tid.

För vad ska man annars göra? Ibland tror jag att vi år 2055 kommer att säga: Tänk att för 50 år sedan, år 2005, vågade folk demonstrera. Jag vet i alla fall en familj i Marseille där man tänker efter två gånger innan man går ut på gatan och påpekar vissa verkliga missförhållanden igen. Brorsan fick nämligen nio års fängelse. Nu var brorsan ingen marscherande ängel utan han tände faktiskt eld på en näsduk och kastade in den i en buss, så att en kvinna fick brännskador. Men likaväl känns det lite mycket med nio års fängelse. Han är inte ensam där i fängelset i alla fall, två andra demonstranter fick sju år var och två fick fem år.

4 svar to “Bloggar du? Gör något vettigt i stället!”

  1. Pastey said

    Jo jag bryr mig inte heller om vad någon gjorde i torsdags förmiddag eller vilka nya skor de införskaffat så i den bemärkelsen håller jag med 60åringen. Men hur intressanta artiklar har han själv egentligen publicerat genom åren och vilken roll har de egentligen spelat? Det finns så otroligt många självgoda journalister som tror de betyder något därför att de kan publicera sin självcensurerade dynga i privata medier. Bloggar är inte mer än vad man gör dem till . Men jag har stött på unga människor på universitetet också som ifrågasatt bloggarna och som trott att bloggarnas information lurar människor!? Förmodligen tror de att bara informationen kostar något så är den sann, alternativt att annonsörer ljuger väl inte!? Urk säger jag åt dem och åt 60-åringen och ger dem denna citat att grunna på:

    ”Private capitalists inevitably control, directly or indirectly, the main sources of information. It is thus extremely difficult, and indeed in most cases quite impossible, for the individual citizen to come to objective conclusions and to make intelligent use of his political rights.”
    – Albert Einstein

  2. pia said

    Oj va bra sagt av Einstein. Maria-Pia Boëthius är inne på lite liknande, och väldigt intressanta, tankar i boken Mediatan. Poängen är ungefär den att unga entusiastiska journalister tror att de kan göra något åt världens missförhållanden när de börjar jobba, men att de utan undantag sugs in i mediekonglomeratet och, som du säger, börjar censurera sig själva. Det är rätt så skrämmande hur etablerade medier uppfattas som pålitliga.

    Jag har en gång skrivit om när jag slumpvis råkade banda in en riksdagsledamots rasism på band och kontaktade medier. https://funderar.wordpress.com/2007/10/26/jag-en-smygfilmare/ Det som verkligen fick mej att tänka efter var att det knappast skrevs en artikel som inte innehöll några fel. Det är förstås småsaker i jämförelse med allt som det skrivs om i tidningar, men jag tror inte att det var något unikt.

    Såklart bloggar kan ljuga… Men jag håller med dej, de är ju vad man gör dem till. Seriösa bloggare brukar dessutom länka till sina källor, något som inte tidningar behöver göra. Men varför dedär universitetsstuderandena ser så negativt på bloggar, det kan jag faktiskt inte förstå. Till skillnad från t.ex. gratistidningar så är det ju ingen som slänger blogginlägg i ansiktet på dem varje dag.

  3. Pastey said

    Aha, ja min husgud Noam Chomsky har ju skrivit spaltmeter om hur medierna funkar också. Läste även en kurs på universitetet som hette ”Medier makt & demokrati” där vi diskuterade dessa saker. Finns i princip ett helt forskningsfält som påtalar problemen med privata medier. Det handlar ju inte bara objektivitet, något som man kan ifrågasätta om det över huvud taget går att vara. Det handlar ju en hel del om representativitet och om att alla medborgare skall ha en röst i offentligheten. I västvärlden kan ju t ex inte vänstern göra sin röst lika hörd som högern. I princip inga annonsörer vill ju som bekant befatta sig med vänstern.

    Åhå se där! Ja som Björn skrev i någon av kommentarerna till ditt inlägg om smygfilmen, så påminde det ju mycket om det som avslöjades av Janne Josefsson om Moderaterna i deras valstugor. Synd att ingen tycktes komma ihåg det inför valet 2006. Är man föresten förvånad att det var en finsk motsvarande moderat som hade liknande åsikter!?! Suck.

    De bloggar som gör något bra är ju de som använder de etablerade medierna och länkar till dem men drar sina egna slutsatser av materialet. D v s inte bara säger typ ”Ja idag sa DN att Chávez var galen igen. Ja då måste han verkligen vara galen.” Det är ju värdelöst.

  4. pia said

    Chomsky är en bra husgud!

    Och dendär parlamentarikern hävdade hela vägen att det han sa att han talade med sitt partis röst. Jag tror faktiskt honom, även om den nya, unga, ”trendiga” partiledaren Katainen som alltid är frånvarande eller låtsas att det inte går att göra något åt en viss sak när politiskt ansvar utkrävs, hävdade motsatsen.

    Och nu sitter de där hela gänget och gör politik tillsammans… Mysigt.

    fick förresten tips om detta idag: http://www.therealnews.com/web/index.php

Kommentera

 
