Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Årets onödiga pryl

Posted by Pia på måndag 3 december 2007

Cat från USA och Evi från Finland tror att vi år 2055 kommer att se tillbaka på världen för 50 år sedan och säga: Tänk att för 50 år sedan, år 2005, var man inte tvungen att återanvända skräp. Jag börjar också tycka att världen kunde vara mogen för lite tuffare tag vad gäller sophantering, alla sorterar knappast skräp/producerar mindre skräp bara för att det känns bra.

Finska är ett fantasifullt språk som man kan göra många nya konstruktioner av. Ett sådant är turhake, som är ett substantiv gjort av adjektivet turha, onödig. Finlands naturskyddsförbund utser varje december ”vuoden turhake”, alltså årets onöding eller onödighet. I år var det ”mönkijän” (en annan pärla i ordkonstruktion), på svenska fantasilöst nog fyrhjulingen, som knep titeln, framför näsan på digitalboxen. Försäljningen av fyrhjulingarna har fördubblats jämfört med förra året och de har blivit populära också i stadsmiljö. Fyrhjulingarna, som otveksamt kan vara bra att ha ute på landet när man gör skogsjobb, har nu också nya funktioner. Eller vad sägs om fyrhjulingsorientering i skogen?

monkija.jpg

Under 2000-talet har åtta personer i Finland dött i olyckor med dem, flera av dem barn. Det finns också särskilda fyrhjulingar riktade åt 6-15-åringar, ”mopomönkijiä”. De river upp växtlighet och knäcker rötter. Ja, och så var det en liten detalj till: fyrhjulingarna släpper per kilometer mätt ut 50 gånger så mycket kolmonoxid och koldioxid som en vanlig bil. (all fakta från Finlands naturskyddsförbund) Tidigare år har t.ex. importerat flaskvatten (år 2002), stadsjeepen (år 2005), drickbar yoghurt (år 2004, sådan i förpackning som inte går att återvinna) och lövblåsaren (år 2000) vunnit titeln.

Slutligen tänkte jag be om hjälp! Jag har hört att bloggen tycks se konstig ut och ibland sakna kommentarsfunktion eller visa bara halva artiklar. Jag har inte märkt det själv men skulle vara verkligen tacksam för feedback! Har du som läser stött på sådana problem? Vilka bläddrare har problem att visa sidan (jag använder Firefox)? Finns det någon som vet hur jag borde lösa problemen så ännu bättre… Tack på förhand!

5 svar to “Årets onödiga pryl”

  1. Odelberg said

    Ganska roligt inlägg, speciellt eftersom jag själv sommarjobbar på en återvinningscentral och får se diverse onödiga prylar. Men de flesta av dessa är väldigt gamla grejer som inte görs längre så utvecklingen vad det gäller onödiga prylar går i rätt riktning.

    Jag kan nog inte påstå att man idag inte behöver sortera, där jag arbetar finns det 24 (lite osäker) olika alternativ för ditt avfall och då räknas allt farligt/speciellt avfall som ett 8det delas senare upp i ca 20 alternativ till).

    Jag har som du kanske märker inga problem med att kommentera i den här bloggen.

  2. pia said

    Hej Odelberg och tack! Roligt att du läser!

    Ja, det finns väl återvinning, men vad händer med dem som inte återvinner? Borde det inte kunna finnas straff kanske? Eller finns det? Inte i Finland i alla fall.

    Va bra att du inte har stött på problem. Undrar om andra har? Jag vet att det har förekommit… Ida D, hur fungerar det nu?

    Förresten, när jag nu är här och ber om råd, är det nån som kan berätta hur man kan lägga in bilder mitt ibland text, så att det inte behöver vara ett tomrum som här i detta inlägg? Jag har försökt…

  3. Evagrios said

    Bilder, det är jobbigt. Men experimentera med ”alignement” menyn i bild-dialogen. Right eller left brukar väl funka bäst. Men det är svårt att få det att se ut som man vill. Om det inte lyckas beror det på det tema du använder, och i så fall är det inte mycket att göra.

  4. pia said

    Tack! Då var det lite som jag tänkte. Får kämpa.

  5. Odelberg said

    Vi har ju miljöbalken men det är allt i juridisk mening. Det kostar inget (med vissa undantag) att åka till den anläggning där jag jobbar och bli av med det. Så det finns inte så mycket motiv till att kasta det i skogen.

Kommentera

 
