Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Religiondiss lite hit och dit

Posted by Pia på måndag 19 november 2007

Min kompis Becky tror att vi år 2055 kommer att se tillbaka på hur tiderna har ändrats under de senaste åren och säga ”Tänk att för 50 år sedan, år 2005, fanns det apotekare som vägrade sälja dagen-efter-piller åt kunden fast hon hade recept”. Detta, menar hon, händer rätt så ofta i hennes hemland USA. Jag kan blir alldeles superarg när jag tänker på det. En ung kvinna går till läkaren, förklarar att hon behöver ett dagen-efter-piller, får receptet, tar det till apoteket bara för att möta någon idiot som tycker att det är emot hans/hennes religiösa övertygelse att sälja pillret. Usch. Stackare!

Det är svårt att inte bli förbannad när människor använder sin religiösa övertygelse för att skuldbelägga andra, tycker jag. Men att det ska finnas så himla mycket kvinnoförtryck invävt i det som kallas religion? Jag tappade bort mej i TV-kanaldjungeln här en dag och hittade TV7, den kristna kanalen, och ett program som hette ”Enjoying Everyday Life”. Tänk Dr Phil, med biblar i händerna på alla hemmafruar i publiken och en karismatisk stylad kvinna som värd. Hon rev ner applåder när hon teatraliskt frågade sina ”medsystrar”om ”vi kvinnor inte klagar helt för mycket på våra män?”. De går ju faktiskt på jobb hela dagarna, så vi ska minsann sluta gnälla på att de ska städa upp efter sig! ”Next time you see his socks on the floor, sa hon, don’t just pick them up, SHUT up!”. Mera applåder. Det behövs inga förtryckare när de förtryckta förtrycker sig själva.

På samma tema: I somras satt jag och drack te och rökte vattenpipa med två unga, manliga, palestinska läkare på ett café med utsikt över staden Jeriko. Vi hade försökt köra ända till Döda havet men blivit skrattade i ansiktet av israeliska soldatbrats. (”The fact that you’re a doctor doesn’t mean anything!”) Vi kom in på temat religion, och den ena läkaren menade att världen skulle bli en bättre plats om alla blev muslimer, för då skulle sex utom äktenskapet vara förbjudet, alltså ingen AIDS, inga våldtäkter och inga oväntade barn som föds. Han tillade att han själv, personligen, inte tillämpar förbudet i praktiken, men i teorin… Jag tyckte att hans resonemang hade ”lite” brister, och fick medhåll av den andre, lite mera sekulära läkaren. Det blev en häftig diskussion kan jag berätta.

Tänk om det är så att organiserad religion bara är ett genialiskt drag från patriarkatet, liksom the biggest scam ever? Då måste dendär riktiga Guden, om hon/han finns, vara riktigt, riktigt arg.

3 svar to “Religiondiss lite hit och dit”

  1. Maja said

    Religion är opium för kvinnorna? Så att de bättre kan tiga i församlingen? Jag skulle inte vara förvånad.

  2. pia said

    Tack för att du kommenterade här, för jag blev just lite orolig att detta inlägg bojkottades för att jag var för elak… Jag har verkligen inget emot religion, jag är lite för fascinerad av det som fenomen för att vara stenhård ateist, men gillar verkligen inte allt detdär amish-tänkandet.

  3. Evagrios said

    Kvinnans roll i kristendomens historia är väldigt tvetydig. Å ena sidan finns det de där bibelorden om tiga i församlingen osv som använts för att upprätthålla mäns förtryck mot kvinnor (som ju i sig är mycket äldre än kristendomen). Å andra sida kan man konstatera att de enda kvinnor vi känner till för modern tid, med undatag av en handfull drottningar, har varit religiösa personligheter. Med andra ord, i ett samhälle där kvinnan hade väldigt få möjligheter att gå utanför husknuten var religionen en möjlighet för vissa kvinnor att leva ett mera aktivt liv, skriva osv.

    Det här förhärligandet av nån slags idealiserad bild av kärnfamiljen som många konservativa kristna sysslar med i dag är ju närmast skrattretande för den som har ens lite historiskt perspektiv. Den sorts familj som man idealiserar har aldrig existerat och har inget med kristendom att göra (jag hittar då inte mycket i bibeln i termer av familjepolitik). Det här nu bara en av historiens nycker…

    Dissa inte amish! De må vara lite aparta men jag lovar att de finns få grupper i samhället som gör mindre skada för sin omgivning. De var eko årtionden före någon annan, och radikala pacifister.😉

Kommentera

 
