Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

När jag var ung åkte man flygplan.

Posted by Pia på onsdag 14 november 2007

Tänk att för 50 år sedan, år 2005, var himlen full av flygplan. Så tror Martti att vi kommer att säga år 2055. Idag läser jag att vi år 2055 kanske kan börja flyga igen efter ett stopp på 50 år. Vad kommer vi att syssla med här emellan? Det är svårt att tänka sig hur den världen kan se ut. Blir resorna så dyra att bara de allra rikaste kan göra dem? Börjar vi åka båt till Kanarieöarna? Inte utan strid i alla fall. På frågan ”Kan du tänka dig att avstå från semesterresan med flyg för miljöns skull?” ligger svaren efter att 17000 har röstat ganska nära 50-50.

Förresten! Jag har helt missat att presentera det nya tillägget till bloggen, dikten Jag är 2000-talet, som jag har fått tillstånd att publicera här. Den är helt underbar tycker jag. Varsågoda! På poetens hemsida kan du höra den (och andra) uppläst.

Förresten 2: Tänk att för 50 år sedan, år 2055, hände det att man blev ”förkyld” och hemma från jobbet ibland. Det goda med det var att man kunde ligga med sin dator i famnen och chatta med människor hela dagen, t.ex. S som var på jobbet i Palestina och tyckte att ”Maybe you just need some falafel”.

Kommentera

 
