Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Lärares kläder

Posted by Pia på söndag 11 november 2007

Jag såg ett tv-program idag, och där intervjuades en tysk muslimsk parlamentsledamot med turkiskt ursprung om hur det är att leva som muslim i Europa. Ganska intressant var det. Det som fick mig att tänka var att sa att hon aldrig skulle kunna tänka sig att en lärare i skolan i Tyskland skulle få undervisa elever iklädd sjal. Skolan ska vara neutral, sa hon.

I Finland har det talats ganska lite om lärares sätt att uttrycka personliga åsikter och tro. Ändå har jag kolleger som har verkligt olika syn på saken. En god vän och kollega frågade om jag tycker att hennes pyttelilla wwf-pins på jackan är för mycket, en annan brukar ha sin CCCP-skjorta på sig ibland när han talar om hur nazi-Tyskland besegrades. Jag själv har en del t.ex. Amnestykläder som jag inte tvekar att använda i skolan. Men hur är det med den ständigt omdiskuterade palestinasjalen? För mig symboliserar den en ytterst berättigad frihetskamp men jag vet att inte alla ser det så. Jag minns en lärare i Sverige som råkade i trubbel efter att ha kommit till skolan med Che Guevara på t-shirten. Hur vill vi ha det?

Egentligen kanske det inte är så svårt. Jag citerar ur kapitlet Värdegrunden inom den grundläggande utbildningen ur Grunderna för grundskolans läroplanDe mänskliga rättigheterna, alla människors lika värde, demokrati, en vilja att bevara naturens mångfald och omgivningens livkraft samt tolerans och vilja att slå vakt om den kulturella mångfalden är de värden som den grundläggande utbildningen skall gestalta och förmedla”. Det tolkar jag som att en bild av Amnestys samvetsfånge är OK att ha på tröjan, medan hakkors inte är det. Hur blir det med religiösa symboler? Jag anser att man signalerar ganska mycket genom sina kläder. Om lärare får ha kors hängande kring halsen (vilket jag vet att många har) så borde väl slöja också duga? I Frankrike har man valt att stoppa alla religiösa symboler och gjort skolan till en sekulär zon, undrar hur det funkar för dem?

Så är det en sak till som jag skulle vilja påpeka. Om det blir ett så stort hallå kring Che Guevara-skjortan, varför är det ingen som kritiserar gymnastiklärare som går omkring som levande reklampelare för Puma och Nike? Att ha en viss firmas logo på sin college är en symbol för att vara sportig, verkar det som. Funderar de själva på vilket inflytande de kan ha? Jag förstår då hellre en lärare som har ett budskap som den har tänkt igenom än en som bara tycker att synliga ränder av ett visst märke är coolt. Om nu lärare ska vara rollmodeller.

9 svar to “Lärares kläder”

  1. Ida D. said

    Det var två parlamentariker från england som satte sig mot slöja.
    Det som var mest intressant i det hela var att båda har kommit från Skottland där män har kjol på sig (!)

    :o)

    En del förklarar slöja som förtryck o tvång, vilket är definitivt omöjligt. Hur vitt jag vet, nästan alla män i världen har strävan att se så mindre kläder som möjligt på en kvinna. Nästan varje designer, filmproducent eller fotograf i reklambranchen jobbar på det.
    Plötsligt, talar man om att muslimska män kräver tvärtom..(!)
    Det är definitivt omöjligt att tvinga en kvinna att ha på sig kläder som hon själv inte vill ha. Den andra är att ”I religionen finns ingen tvång” – Koran II kapitel.
    Alltså, även dom som har pressat sina fruar eller döttrar att ha det här tyget på huvudet har begått brott enligt islam.

    En del kvinnor ser slöja som feministisk initiativ, typ: ”Min kropp och kvinnlighet – bara för mig själv och jag är ingen vara på utställningen!” Målet med slöja är också att man ser en kvinna genom hennes personlighet, beteende, intelegens och inte genom hennes kvinliga skönhet.
    I vården eller köket, såg jag massor av kvinnor som har någon slags lite breddare hårband, mösen med gummiband som kan samla all hår under ”hatten” eller liknande. Alltså, just i vården och köket betraktades det som mycket hygieniskt, eftersom varje människa tappar ca 100 hårstrådar /per dag. Men när en muslimsk kvinna med slöja söker jobb just i vården eller någonstans i köket då blev hon diskriminerad (!)
    Själv är jag muslim, men bär inte slöja, men enligt islam är jag definitivt inte ”mindre muslim” än dom andra. Enligt islam, är det viktigt att utföra dom 5 grundläggande plikter, sen andra saker och krav beror på människans möjligheter och vilja.
    Du ska inte glömma att muslimer finns över hela världen, alla har vuxit upp under olika system, klimat, livsstil…Samtidigt har vi konservativa, moderata, traditionella och fundamentala. Alla förklarar slöja på sitt sätt. En del förklarar det här tyget som mer viktigt än någonting annat inom hela islam! En del förklarar precis som att hela islam handlar bara om slöja!

    Din artikel är mycket intressant. Drar fram massor av olika trådar och är väldigt enormt ämne. Därför fick jag skriva liksom tapeter här :o)

  2. pia said

    Bara bra med tapeter Ida!!! Kommentarer är det roligaste som finns.

    Intressant särskilt detdär med huvudbonader inom vården och matlagning som ett krav och så attityden mot slöja! Jag förstår egentligen inte varför slöja blir en så himla big deal. Ett klädesplagg är det! Många ser det som ett tecken på att kvinnor är ofria, men jag tror inte att de som säger så känner särskilt många som bär slöja. Det finns däremot andra tecken på att kvinnor är underkastade män här i vårt land, som t.ex. att kvinnodominerade branscher betalar mindre löner, att så många kvinnor mördas i sina hem genom det som här ännu kallas ”kvinnovåld” och att män alltid är i organisationsstrukturens topp vare sig det är fråga om företag, universitet eller förvaltning. Så den som i jämställdhetens namn vill rycka slöjan av en kvinna för att göra en emancipatorisk handling kanske kunde hitta på något bättre att sysselsätta sig med.

    Men hon som jag nämner i mitt inlägg menade att en kvinna som är lärare och klädd i slöja skickar fel signaler åt sina elever. Vad skulle du säga åt henne?

  3. Vladi said

    Hej Pia!

    ”varför är det ingen som kritiserar gymnastiklärare som går omkring som levande reklampelare för Puma och Nike? Att ha en viss firmas logo på sin college är en symbol för att vara sportig, verkar det som”

    -Tankekontroll och dominans utövas bäst då människor inte reflekterar över sin vardag. Då vissa saker tas som ”normala” och ”naturliga”. Finns det någon av de stora klädföretagen som inte exploaterar sina loggon till max? Vi kunder, köper varan, men vi, precis som du säger Pia!, springer runt varje gång vi drar på oss en sådan tröja och gör GRATIS reklam för dem! Ingen tänker ens tanken att det skulle vara konstigt, företagen har lyckats i det här avseendet otroligt bra, det är till och med coolt att stoltsera med sin Nike, Fila, Hillfiger eller vad det nu är.

  4. Ida D. said

    Ärligt talat, med handen på hjärtat, under hela mänskliga historien, fick man bedömma folk enligt utseende o kläddstil.
    Islam är ingenting annat utom kristendomen utan alla reformer!
    Att bedömma människans karaktär & värde genom kläderna är någonting som alltid kan ge felaktig bild. Just därför, i den tidigare kristendomen (innan reformer) och nuvarande islam, försöker man ta bort värdering på människor genom deras kläder, liksom värdering på kvinnor genom deras utseende.
    Det har skapat mycket krav o press, så ser vi många idag som går genom massaker på egen kropp för att kunna säga till sig själva ”Jag duger” eller ”Jag uppfyller alla krav!”

    Ärligt talat, om jag skulle välja mellan lärare som är liksom barby-docka, med pumpade bröst och lärare med slöja – då skulle jag välja lärare med slöja som förebild istället.
    Men när det gäller slöja, har jag också en del ”fördomar”, t.ex. när det handlar om slöja som täcker även ansiktet (det kallas niqab). Inom retorikens grunder, är det viktigt att se ansikts formen, grimmas, känslor i ansikte när man talar, ögonkontakt, etc, och det är någonting som är viktigt att se hos en lärare!
    Barn i klassen kommer automatiskt att förlora respekt mot lärare med den här kläddstilen. I arabvärlden använde man det (än liksom kvinnor) pga stark vind som drar sanden från öknen i ansiktet så blir det igen frågan om hygien att skydda sig från det. Här, behöver man inte det. Tänk bara barn som är i 1-a eller 2-a klassen… Dom kan få skräck av lärare som man ser bara ögon …av hela ansikte! Nej…fördomar eller inte – det kan jag inte själv acceptera, verkligen.
    Men, att en vanligt slöja kallas som ”fel signal” då säger man att det är fel att visa existens av muslimer i överhuvudtaget.
    Om den kvinna är tvingad av sin man för att ha slöja, då skulle hon ta bort den när hon kommer på skola – så enkelt är det! Men, nej, det är hennes egen, personliga stil som hon har accepterat frivilligt!
    ”Fel signal” är det alltså att visa variation i ett modern multi-kulti samhälle…?! – Skulle jag fråga den lärare du talade om.
    Det betyder att man vill vara modern, demokratisk och ha multi-kulti samhälle, men samtidigt ställer man krav att alla som kommer till Finland ska vara så mer som möjligt lika till dom människor som redan finns i landet..(!)
    Jag skulle gärna gå från grundläggande frågor till den här lärare: Hur definierar hon demokrati? Religionsfrihet? Modernism? Vad är det som hon kallar integration..? Multi-kulti samhälle..? Hennes värderingar borde man sätta under fokus med liknande frågor.
    Dvs. Integration är inte krav enbart på dom som kommer i landet att dom anpassar sig till det nya samhället! Integration är att dom som finns i landet kan acceptera andra kulturer också!
    Utan att fatta det – kommer man att misslyckas i integrations process. Människor måste möta varandra 50-50, med krav på bägge sidor, för att kunna få det att funka.
    Annars kommer det blir misslyckandet med enorma konsekvenser, liksom vi i Sverige har fått.

  5. pia said

    Just det Vladi! Och varför är det något som just gymnastiklärare är så fästa vid att göra? Ganska lyckad marknadsföring där ju…

    Ida: jag tycker också att det är en väldig skillnad mellan slöja och niqab. Kanske är det för att jag inte känner någon som brukar gå i niqab, men den gör nog livet rätt så mycket krångligare, just för att ansiktet är en så stor del av kommunikationen mellan människor. Vanlig slöja däremot… Jag tycker inte att den kan vara särskilt problematisk faktiskt.

  6. Ida D. said

    Nej, jag ser inte en enda goda argument som talar om varför slöja borde vara såååååå ”problematisk”. Jag var chockad att läsa i tidningarna om att en del svenskar upplever det som ”provocerande”…(!) …
    Låt folket klä sig som dom vill – bara om dom själva trivs med det! jag är inte chockad att se en transa på gata liksom dom andra människor brukar vara. Ingenting kan överraska mig och det kanske beror på livserfarenhet!
    Jag jobbar med human rights & diskriminering frågor.
    Jag fattade inte varför man diskriminerar andra men chefen förklarade att man gör detta för att man är rädd av det okända och stänger sig i sin lilla värld utan vilja att skaffa kunskaper om det som är annorlunda.
    Då tänkte jag att någonting ”inte stämmer med mig” för att jag funkar totalt tvärtom: Ju mer någonting är annorlunda, okänt för mig – dessto mer blir det lockande för mig att forska, analysera och lära mig om det…!
    Kanske för att jag är konstig konstnär..? :o)
    Titta tex. min artikel om samerna på min blogg.
    Dom var okända för mig – och då bestämde jag mig att spendera en sommar med dom..! Pia, jag förstår inte att man springer från kunskaper istället att ta dom.

  7. Maja said

    Intressant poäng det där med sportloggor! Får man göra reklam som lärare? Om vi antar att jag gick omkring i tröjor som gör reklam för min pappas byggfirma eller min mosters café, skulle det vara okej?

    På något sätt tycker jag det finns en skillnad mellan budskap som uttrycker min åsikt (t.ex. en Amnestyskjorta eller en tygasse med ”Reduce, reuse, recycle”) och ren reklam (om jag sätter på mig en tröja med Hilfigertryck. I viss mån kan jag tänka mig att det rentav vore svårt för den gymnastiklärare som vill undvika loggor att hitta bra arbetskläder, för de flesta sportplagg är märkta, tycker jag. Det känns svårt att dra gränsen för vad som är okej, också. Men jag tycker mig ha läst att det finns skolor utomlands som förbjuder kläder där märket syns.

  8. Aspsusa said

    Fascinerande diskussion! Varför hittade jag inte hit tidigare…

    Det som ofta förundrar mig i den nordiska/anglosaxiska/västeuropeiska (läser tyvärr inte franska) slöj-diskussionerna är den totala omedvetenheten om hijaben som politisk, NB inte religiös!, signal. Fatima Mernissi har tangerat frågan en smula i någon av sina böcker, men i allmänhet hör man sällan talas om den.

    Som icke-muslimsk, icke-religiös, nordbo har jag svårt att helt bena ut vilka alla funktioner slöjan kan ha. Men under en ensam semester (mkt meditativt! rekommenderas!) i Tunisien för ett par år sedan, som råkade sammanfalla med slutet på Ramadan gjorde jag några observationer:
    Hijaber var nära nog totalt frånvarande hos kvinnor i åldern 40-65 (och, verkade det som, i arbetslivet). Äldre kvinnor kunde ses i traditionell vad-det-nu-heter heltäckande, omsvepande, ytterplag – närapå aldrig i huvudduk eller slöja av något slag. En ”klassisk” hijab var något som nästan utan undantag enbart bars av unga kvinnor i åldern 15-35 – studenter, småbarnsmammor, folk som verkade antingen lägga stor vikt vid sin klädsel eller gav ett allmänt ”intellektuellt” intryck. Speciellt intressant var att se familjer med fyra generationer kvinnor strosa omkring i marinan – fyra generationer kunde betyda fyra olika klädstilar!

    Med tanke på de kampanjer mot slöjor av olika slag som förts i många nationalister i den islamska världen under större delen nittonhundratalet, infinner sig osökt tanken på hijaben som ett post-modernistiskt, anti-nationalistiskt ställningstagande. Isynnerhet i Nordafrika är ju inte hijaben precis mormorsmors kläder, lika litet som jeans eller chanel-dräkter.

  9. pia said

    Välkommen Aspsusa!

    Tack för tipset om Fatima Mernissi, som jag inte hade hört talas om tidigare. Hon verkar ha intressanta artiklar och böcker.

    Intressant detdär med slöjan som politiskt ställningstagande. När jag var och jobbade i Palestina i somras bodde jag med dem palestinska unga kvinnor, fyra av dem var muslimer, en kristen, och av de fyra muslimerna hade två slöja. Åtminstone en av dem som inte bar slöja var betydligt mera intresserad av sin religion än en av dem som inte gjorde det. Det är nog inget som alltid är lätt att förstå för dem som vill tänka svartvitt, antingen är man ”fri” och går utan slöja, eller så är man underkastad sina manliga släktingar…

Kommentera

 
