Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Män, kvinnor och (ganska lite) kläder

Posted by Pia på torsdag 1 november 2007

Mårten tror att vi år 2055 kommer att säga: Tänk att för 50 år sedan, år 2005, hade män och kvinnor olika kläder. Tankeväckande tycker jag. Visserligen har mäns och kvinnor kläder börjat likna varandra mera idag än under de senaste hundratals åren, båda kan t.ex. ha byxor ( jag antar förresten att stenåldersmänniskorna hade ganska likadana kläder allihopa, inte skinnbikini på kvinnan, som barn fortfarande ser i sina historieböcker). Kläder för barn verkar däremot gå åt andra hållet- för hundra år sedan gick de allra minsta alla i koltar de första åren. Idag har ettåringar olika kläder, och inte bara färgmässigt utan också i själva modellerna, har jag fått för mej.

På nästan samma tema: här är några reklambilder från St Petersburg att analysera. Ställ dej t.ex. de klassiska frågorna: Vem har makt? Vem har det bekvämt? Vem är proffsig/aktiv, vem är underkastande/passiv? osv… Klicka på dem!

reklam2.jpg A reklam1.jpg B reklam3.jpg C reklam4.jpg D

2 svar to “Män, kvinnor och (ganska lite) kläder”

  1. Maja said

    Det är inte lätt att hitta unisexkläder för barn, kan jag säga! Det är väldigt tydligt vilket kön tillverkarna har tänkt för varje plagg i nästan alla affärer. På så sätt säljer man ju mer kläder också, för om du får ett barn till av det andra könet behöver du en ny garderob för barnet.

    Det kan vara intressant att rannsaka sig själv och fråga sig var mina personliga gränser går: Är det okej med röda strumpbyxor på en pojke? Får det finnas volanger på en tröja i armytyg? Är klänning ett tjejplagg? Hur kommer det sig att kolt var okej på pojkar för 100 år sedan, men inte nu längre?

  2. pia said

    Ja, detdär hade jag inte ens tänkt på, att man måste köpa mera kläder så länge de är könsbestämda… En åttaåring kom till mej igår och sa att jag hade pojkskor. Jag sa att det inte finns några kläder som är flick- eller pojk-. Han sa: men kjol då? Jag sa att det finns pojkar och män som går i kjol. Han såg ut som om han hade sett ett spöke. ”Jag har ALDRIG sett en pojke med kjol!!” Stackars barn…

Kommentera

 
