Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Clownnäsa mot barnarbete

Posted by Pia på torsdag 25 oktober 2007

Mika från Finland har lite olika svar på hur han tror att vi kommer att säga år 2055. Ett är dethär: ”Tänk att för 50 år sedan, år 2005, levde vi utan begränsningar och utan att veta vad våra val leder till”. Ganska tankeväckande ord tycker jag. Detdär med att leva utan begränsningar är nog ganska typiskt början av 2000-talet om man frågar mej. Det är väl klart att jag ska få resa vart som helst? Behöver jag en orsak? En nigeriansk man däremot i giftasvuxen ålder kan inte få ett turistvisum till Finland.

Hursomhelst. Det jag tänkte skriva om idag är något som går av stapeln imorgon och kallas för ”Näsdagen”. Jag uppmanas att hitta på ett jippo, eller delta i ett, eller ha på mej en clownnäsa som jag har köpt i R-kiosken för 1,50 € (varav hela 40% går till välgörenhet).

Jag skulle verkligen inte ha lust att vara cynisk. Finlands public service-TV, YLE, ska hålla en insamlingskväll med inhemska artister och en egen låt. På skolor och daghem uppmanas man att delta. Jag tror säkert att evenemanget kan göra någon lite medveten om orättvisorna i världen. Barnarbete är något man vill komma åt genom kampanjen, och man påpekar att 35 € räcker för att betala ett barns skolgång ett år.

Och just sådär länge kan jag låta bli att vara cynisk. Inte bara det att 40% av 1,50 € är ganska lite pengar som ska nå barnarbetarna. Vem har tillverkat dedär clownnäsorna månne? Till näsdagens sponsorer hör åtminstone ett flygbolag och flera marknadsföringsföretag. Vad jag vill säga är dethär: Så som läget är idag kommer det nog ett nytt barn och tar över jobbet för varje barn som får börja skola för våra 35 €. Det finns helt enkelt ett enormt sug av arbetskraft, något som inte beror på att dedär fattiga människorna inte förstår utbildningens betydelse, utan för att det är storföretagens krav på billiga leksaker, kläder och elektronikprylar som styr. Barbiehusen och minnepinnarna ska göras snabbt och billigt. Även om det inte alltid är fråga om barnarbete så som vi uppfattar om, låt oss säga, 16-17-åringar packar clownnäsor, så är det värt att komma ihåg att FN’s barnkonvention kallar alla under 18 år för barn och att väldigt många barnarbetare jobbar inom jordbruket, kanske för att föräldrarna jobbar 16h/dag på en närliggande fabrik.

rednosedollarglasses.jpg Så är det detta med clownnäsan. Inget illa mot clowner, men är detta rätt infallsvinkel? Om jag uppfattas som en ignorant jävel för att jag inte har på mej någon extra näsa imorgon så får jag ta det. Och med dethär vill jag inte säga att det är något fel med att delta i såna jippon. Tvärtom. Jag är säker på att många hjälper, donerar pengar, sprider information och deltar i det nationella lotteriet med andra baktankar än att vinna dendär flygresan till New York som är huvudvinsten.

Kommentera

 
