Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Muslimer, terrorister, ni vet.

Posted by Pia på tisdag 23 oktober 2007

Jag rör mej alltså i skolmiljö på dagarna. En dag nyligen gick jag förbi ett klassrum där det talades om korstågen. En elev frågade mot vem det var tempelriddarna slogs och läraren svarade såhär: ”Det var muslimer. Ni vet. Terrorister, minns ni, som i 9/11? De var också muslimer. De var samma typer. Ni har kanske hört om dem, självmordsbombarna?” I våras satt jag på en lektion i gymnasiet där läraren (som själv utbildar lärare i samhällslära) påpekade för sina elever att Finland måste vara på sin vakt för ”man vet ju aldrig när terroristerna kommer hit”.

Det skulle vara intressant att höra vad ni läsare har för erfarenheter av hur Mellanöstern skildrades då ni gick i skolan. För mej var det fråga om tidigt 1990-tal, jag gick kanske på femman. Vi fick besök av en missionär som precis hade varit i det Heliga Landet. Hon berättade hur fantastiskt allt var där nere nu när Guds folk var i sitt hem. Vi lärde oss också att ”det tidigare hette Palestina”, men ”nu Israel”. Detta var en helt vanlig, kommunal skola i ett sekulärt område.

Jag tycker inte att man ska blanda sig i andra människors arbete, men nu kunde jag inte låta bli att fråga dendär läraren jag nämnde först om inte jag fick komma in och berätta lite om min resa till landet ”där terroristerna finns”. Särskilt efter att en elev i klassen kommit och sagt att han hade lite svårt att förstå det goda med korstågen. ”Då hade de ju dödat mej också, jag är ju muslim!?” Puuuust.

11 svar to “Muslimer, terrorister, ni vet.”

  1. Evagrios said

    Shit, man blir ju alldeles matt. Man läser sån där skit på bloggar, men att det hörs i skolorna är väl grovt…

    Jag har inga minnen av mellanösterndiskussioner i skolan (i sig intressant), men jag kommer ihåg att min Samhällslära-lärare hatade ryssar på ett helt irrationellt sätt. Hon lärde ut att man inte kan lita på dem, och att när sovjetunionen öppnas (aktuellt då) kommer det att flytta tre miljoner ryssar hit.

  2. Ida D. said

    Mycket bra artikel, Pia!
    Jag länkade den från min blogg :o) och satte upp samma titel på artikel. Nej, du har ingenting emot, kan jag gissa, va..? :o)

    Men jag kan berätta för dig någonting kul, men jag kommer att skriva om detta lite mer på min blogg:

    För några år sen, öppnade jag min utställning, där var massor av folk. Jag talade kort, alla var vänliga o glada…Oj! :o)
    En dam sa att jag borde bjuda lite vin och då sa jag att jag dricker inte alkohol. Allergisk..? Nykter..? …hhehehe…då skrattade jag bara. Sen, samma dam var i gänget när vi senare gick på restaurangen att äta. Hon rekommenderade mig en maträtt och då sa jag att jag äter inte griskött.
    Allergisk..? Vegetarian..? – Nej, jag har aldrig ätit griskött.
    Är du jude..? – Nej, jag är muslim, sa jag.
    Då var hon jätte chockad! Under hela kvällen kvinnan kunde inte återhämta sig från chock! Hon var så förvirrad att hon kunde inte ens hantera sin chock…!
    Kort sagt: Enligt henne, var jag ”för mycket bra för att vara en muslim!” … hehehhe..!
    Hon kunde inte förstå (enligt det hon sa under chock) att jag har europeeisk utseende, att jag är konstnär som studerade i Florens, att jag talade om psykologi, historia, filosofi, att jag kan 5 europeeiska språk… Men att jag är en muslim!
    Hur kunde det vara så..??? !!!
    Muslimska kvinnor är under slöja o förtryck! Dom är dumma och utan utbildning! Dom är negrar och araber! Varför konverterade du..? var hon nästan liksom i utbrott.
    – Jag konverterade inte. Islam existerar i Europa under 1000 år!

    Jag hade mest obehagliga kvällen i hela mitt liv. Oavsett vad talade vi under tiden, var hon tyst, borta från ämnet, och sen bara vaknade hon då o då med nya islam-frågor.

  3. Vladi said

    Pia- Jag minns att samhällslektionerna för mig var en fröjd på högstadiet. Vi hade en jätte bra lärare.Vi diskuterade mycket politik och hon var en sådan lärare som stannade kvar EFTER lektionens slut och pratade med alla intresserade!
    Däremot när vi började på gymnasiet förändrades det hela. Min lärare var en reaktionär folkpartist. I likhet med Evagrios talade hon jämt om ryssen och det farliga Sovjetunionen, trots att Sovjetunionen för länge sedan hade upplösts🙂 jag började gymnasiet sen nittiotal… Trots det skulle vi elever se upp med ideologier som lovade frihet och solidaritet för de slutade med ett nackskott och utbyggnaden av gulag🙂

    Jag kommer inte ens ihåg att vi behandlade mellanöstern i högstadiet. I gymnasiet däremot så sade min ”älskade” folkpartist lärare att det var Israels rätt att försvara sig i den konflikten. Men även här berördes mellanöstern nästintill ingenting.Kanske är det så att bevakningen av just Palestina och Israel konflikten ökat markant i takt med att de tidigare konflikterna spelat ut sin roll? Konflikten har alltid funnits, men jag menar att lärare förr i tiden inte pratade så mycket om just den eftersom det fanna ”viktigare” konflikter, som t.ex. den mellan USA och Sovjet? Vet inte bara en tanke.

  4. shagal said

    Pia ,jag tycker att du ska anmäla denna lärare och skolan .du ka göra något åt saken innan du ska skriva om att du hörde den ena eller den andra ,
    du vet att det går att göra mycket åt sån idioter det är förvånad att du väljer att skriva om detta utan att ta till dem åtgärder som man saka göra innan du går och publicerar ,men eftersom du inte gjorde nåt åt detta ,det luktar lite skumt,,,,,
    du kan få finska skol verket information chefs tel nr och snacka med henne ,hon tyckte själv att det är märkligt att du inte kontaktat henne , shagal

  5. pia said

    tack ska ni ha. Och intressant story Ida! Den säger nog mycket. Shagal: jag förstår att du tycker så, jag ville nog bara öppna för en diskussion. Jag har valt att inte hänga ut denna lärare eftersom det var fråga om en som nog inte VISSTE mera än vad mainstream media berättar, en som inte är särskilt insatt eller intresserad. Jag gick in och berättade en lite annan version i stället. Jag skulle nog få gå omkring och anmäla lite hit och dit om jag antog den positionen, men du ska veta att Finland är lite ”efter” på denhär punkten.

    Jag ska berätta lite senare om ett exempel – det handlade om att jag råkade filma en riksdagsledamot som uttryckte sig väldigt rasistiskt. Det var strax innan val och tre-fyra tidningar skrev om det, men… Han blev invald ändå. Så det finns mycket att göra, kort sagt. Och jag tror man lite måste välja när man gör hur, för att påverka saker.

    Och ja, detdär med Ryssland är minsann intressant också, särskilt här i Finland. Snacka om inflammerat.

  6. shagal said

    Pia
    en lärare som inte visste ,,,,,,ska inte vara lärare ,,,det handlar inte om att hänga upp folk ,det handla om att ser eller hör man gruva fel då är det din skyldighet att se till att den ska korrigeras ,,,,det värsta brott är att se och inte göra något ,,,
    kolla idag torsdag på tv4 kalla fakta ,,,jag hade med det att göra och en till kollega som Ida känner till och då kan du kanske fattar att man ska inte låta bli saker som bara händer ,,,fixa till det ,
    mvh Shagal

  7. pia said

    Shagal, jag förstår din oro, den är berättigad. Men som sagt anser jag att det finns olika sätt att reagera i olika situationer. Det handlar inte om att bara låta bli, det skulle jag aldrig göra, jag vet inte hur jag skulle kunna övertyga dej om det. Det finns annat att göra än att anmäla, och resultatet behöver inte bli sämre. Att inte anmäla är inte att inte göra något. Om du tycker att jag begår det värsta brottet av alla får du tycka det.

    Det finns i alla fall en massa att diskutera på detta tema också. Vad ska man göra när någon man jobbar med uttrycker sig t.ex. rasistiskt? Hur gör man för att verkligen åstadkomma en ändring? Jag ska nog komma tillbaka till detta också, för det känns verkligen viktigt. Jag kom in en dag på en arbetsplats då en kollega höll på att berätta en rasistisk vits, men så fort hon såg mej la hon handen för sin mun och sa: ”oj, nu måste jag vara tyst, för DENDÄR kom in”.

    Arbetet fortsätter. Jag ska kolla på programmet.

  8. Amnon Lee Israeli said

    Pia ,jag håller med dig om att det finns annat sätt att AGERA och det är bra med att belysa problemet och upplysa om detta till lärarna och den som ska upplysas ,men jag kan förstå Leonardo (shagal)för sin oro ,man ska inte stå vid sidan och säga att man inte kunna göra något ,
    kram på er PEACE
    Lee

  9. Ida D. said

    OKUNSKAP öppnar porten för människans RÄDSLA som senare drar med sig FÖRDOMAR, vilka förvandlas till HAT.

    Här handlar det inte enbart om lärarens islamfobin, utan okunskap också, fast hennes allmänbildning är avgörande för att kunna lära andra människor någonting.
    Man kan inte polisanmäla en person för okunskap.
    Men säkert i lärarnas styrelse borde hon anmälas för brist på kunskaper och propaganda av felaktiga informationer.

    Hon borde inte jobba på den här platsen.

  10. funderar said

    Peace på er också… Bra program förresten, tack för tipset.

    Det är inte lika lätt att påverka, t.ex. att få bort människor från sina arbetsplatser i Finland som det är i Sverige. Atmosfären är en annan, och det är tråkigt. Det är något man verkligen borde ta itu med och jag lovar att göra allt vad jag kan, och att berätta mera om detta strax!

    Tack för kommentarerna!
    Pia

  11. […] vet inte om trenden är den samma i Finland för vi har inga journalister som undersöker sådant. Pia berättar om vad hon råkade en lärare berätta åt sina elever i en finlandssvensk skolklass: En […]

Kommentera

 
