Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Det ska vara hårda tag

Posted by Pia på onsdag 26 september 2007

”Tänk att för 50 år sedan, år 2005, var vi så naiva.” Så tror Robbi att vi kommer att säga år 2055. Jag har tänkt lite på det och tänkt på att klimatet kanske kommer att vara hårdare år 2005. Jag tror t.ex. att det är mänskligt att vilja ha ett samhälle som tar hand om sina svagaste. Jag tror inte att människor i regel vill ha ett hårt samhällsklimat, men på något sätt verkar allt bli tuffare ändå.

Skolan är samhället i miniatyr. Jag är ständigt fascinerad av skolan som social miljö. I (den offentliga) grundskolan ska alla gå, lära sig och jobba tillsammans. När problem uppstår ska de tas itu med. Ett problem som kan uppstå är skolk. I Sverige skolkar var sjätte nia, vet inte helt hur det ligger till i Finland. I förrgår frågade den finska kvällstidningen Iltasanomat om det vore rätt att bötfälla föräldrar vars barn skolkar. Jag småskrattade åt att man trodde sig kunna göra allt till en skandal tills jag såg resultatet: 46 % tyckte att det var en bra idé. Den som kan finska kan gå in här och förundra sig över de sjuka motiveringarna. Efter det kan man (på vanlig svenska) läsa vad Maja skriver om en verklig, levande elev som kanske behöver något helt annat än böter.

Ett svar to “Det ska vara hårda tag”

  1. Vladi said

    Hej!
    Jag tror att det är alltid samma slags människor som tror att straff är ett sätt att komma åt problem. Precis som du skrev är ju skolan samhället i miniatyr. I vår samhälle vet vi ju alla vilka det är som förespråkar strängare straff, fler poliser, och så, så fort ett problem dyker upp. Jag tror faktiskt inte att straff lönar sig som uppfostringsmetod. Men blir överraskad av alla de här 50-tals idéerna som kommer tillbaka :-)obehagligt faktiskt!

Kommentera

 
