Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Några röster från Mellanöstern

Posted by Pia på lördag 22 september 2007

När det gäller Mellanöstern, tror jag att det finns mycket vi kommer att förundra oss över år 2055. Jag skulle t.ex. kunna tänka mej att vi säger: Tänk att för 50 år sedan, år 2005, hade bodde palestinska flyktingar i tredje generationen i flyktingläger, eller tilläts en stat utföra ”statsterrorism”, införa apartheid och helt strunta i FN-resolutioner, medan Europa och USA tittade på.

Jag fick en liten, kort inblick i palestiniernas vardag under ett volontäruppdrag på Västbanken, några veckor i somras. Den korta upplevelsen gjorde inte mej till någon expert, utan lite som Sokrates (sådär ödmjukt) förstod jag hur lite jag visste. Jag lärde mej att bilden jag har fått av medierna inte stämmer överens med verkligheten och träffade människor med berörande historier. Den som är intresserad kan klicka på Palestina i tagmolnet till höger.

En som vet en hel del mera om Mellanöstern är Robert Fisk. Jag kan rekommendera hans bok The Great War for Civilisation. Fisk har bott i området i 30 år och kommer i boken, via en massa berörande berättelser, till en slutsats: Efter september 2001 har journalister slutat ställa sig frågan varför. Man hittar på slogans för krig, man infiltrerar sig med invasionsstyrkor, berättar om nya vapen och anfall, man frågar var, hur, när, vem, vilka- men aldrig varför.

Jag tycker själv att Robert Fisk sammanfattar Israel/Palestina-konflikten ganska bra när han säger:

One has God and logic on his side. The other has God and a bulldozer”.

I kritiken mot hur det palestinska folket har handskats med den israeliska ockupationen har temat självmordsbombning naturligtvis kommit upp. Jag har skrivit om vad en palestinsk läkare sa till mej här. Jag tror att alla sunda människor fördömer mord på oskyldiga människor. Vad hade t.ex. en 14-årig snäll flicka med hästsvans på köpcentret i Jerusalem någonsin gjort åt palestinierna? Inget kan rättfärdiga hennes död. Och trots att de överväldigande antalet barn som dör i konflikten är palestinska*, är varje dödsfall en enorm tragedi i sig. John Pilger är en annan journalist som i boken Friheten får vänta har intervuat Rami Elhanan, en israelisk fredsaktivist och pappa, vars dotter Smadat var just dendär flickan med hästsvansen som hastigt dog år 1997. Elhanan sörjer sin dotter djupt men säger att han själv har blod på händerna, eftersom han har tjänstgjort i den israeliska armén. Han säger:

Det är smärtsamt att erkänna men det är i själva verket mycket enkelt. I grund och botten finns det ingen moralisk skillnad mellan soldaten vid vägspärren som hindrar en födande kvinna att komma fram, vilket gör att hon förlorar barnet, och den man som dödade min dotter.”

*Sedan år 2000 har 883 palestinska barn dött av israelisk armé eller israeliska bosättare, och ca 20 000 har skadats. källa

4 svar to “Några röster från Mellanöstern”

  1. Vladi said

    ja att det är barn som råkar illa ut i den här konflikten är vidrigt. Jag läste i en artikel som Pilger skrev för ett tag sedan att en psykiater i Gaza gjorde en undersökning som fick följande resultat:99,2% av barnen hade fått sina hem bombade, 97,5% hade utsatts för tårgas, 96,6% hade bevittnat nedskjutningar och 95,8% hade upplevt bombangrepp och begravningar.. Som bekant sitter de psykologiska trauman kvar länge.

  2. Ida D. said

    Vladi…
    …och sen undrar man vilken vansinne har tvingat dom människorna att vara självmordsbombare. Självklart, INGEN normal människa skulle spränga sig i luften.
    Men, om vansinne, desperation och psykisk trama tar över ett folk och dessas folk unga generationer, så är det klart att samhälle i sig blir kroniskt sjukt.
    Visst, Israel själv producerar självmordsbombare och terrorister bakom muren. Det lönar sig till politiken man kör…
    Ja, i januari (2005 eller 2006, minns inte), var det en självmordsbombare som har dödat 3 personer i Israel, inkl. sig själv.
    Automatiskt, fick man flytta muren ytterligare 17 km in i Västbanken, och då snudde man fritt ännu mer mark..!

  3. Jens said

    Jag fastnade för ”volontärarbete på Västbanken”. Låter spännande. Hur kommer man iväg på nåt sånt?

  4. funderar said

    Jens! Tack för kommentaren! Antar att man frågar sig omkring… Jag hade tur faktiskt, fick åka för organisationen Psykologien Sosiaalinen Vastuu som behövde förnya ett kontrakt, det trots att jag inte har någon psykologutbildning överhuvudtaget. Hade läst lite arabiska och var intresserad av att göra någon nytta där. Jobbade tillsammans med en palestinsk psykolog och drog en workshop i byn Sinjel, en rejäl halvtimme från Ramallah. Man kände att man levde. Jag gillade det jättemycket.

    Vladi och Jens (och alla andra intresserade)! Hur tror NI att vi kommer att säga år 2055, om meningen börjar ”Tänk att för 50 år sedan, år 2005 så…” ?

    Ida! Jag har äntligen lagt in ditt svar (klicka på Samhälle här till vänster). Jag blev tvungen att förkorta det lite så säg till om det blev något fel! Tack!!

Kommentera

 
