Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Säkerhetshysteri

Posted by Pia på tisdag 18 september 2007

År 2055 tror Mikko att vi kommer att tala om början av 2000-talet som tiden då man fick vara ifred, och slapp oroa sig för att kollade bakom ryggen på en. Jag tycker att det har hänt enorma saker på integritetsfronten på senaste tiden. Det tog ett tag innan jag fattade att de svarta halvkloten i taken precis överallt är kameror. En klok kvinna med åtta barn berättade för mej att när hennes första barn var små, på 1980-talet, kunde man lämna sin barnvagn med sovande barn utanför matbutiken utan problem. På 1990-talet, när hennes yngre barn var små, blev det ovanligt och idag ska alla tränga in de stora vagnarna mellan hyllorna, ingen skulle ens tänka på att lämna sin baby utanför.

Man skulle förstå hysterin bättre om det verkligen hade hänt något här. Men jag kan inte minnas några barnkidnappningar. Visst har vi enstaka galningar i våra städer, men faktiskt så händer det inte så mycket. Säkerhetspådragen är överdrivna, vågar jag påstå. Vi vill så gärna vara med och leka i de stora barnens klubb, men i Finland är gatorna ännu ytterst säkra. Våldsdåd händer hemma istället, där skulle det kanske behövas kameror.

För att inte tala om gatornas riktiga hjältar, säkerhetsvakterna. I morse berättades det i morgon-TV om en ny magisterutbildning i säkerhet som ska starta nästa höst, på initiativ av nya inrikesministern Anne Holmlund. Ursäkta? När har vaktjobb blivit ett akademiskt ämne? Ska man forska i handbojsteknik? Man kan kanske fråga sig om det inte räcker med en polishögskola? Nej, säger ”hjärnorna” bakom planen. Vi har ett stort behov från näringslivet. Jag kan inte riktigt tro att det är sant. Ska vi akademiskt utbilda särskilda skyddskårer för våra köpcentrum? Pojkarna i morgonsoffan log stolt när de berättade om sitt nya projekt. De sa att Finland är föregångare på denna front, bara i USA och Storbritannien har man hittills satsat på en liknande magisterutbildning. Stora pojkarnas klubb alltså. Lite reality check, snälla.

11 svar to “Säkerhetshysteri”

  1. […] Mikander berättar om säkerhetshysterin i vårt samhälle. I morse berättades det i morgon-TV om en ny magisterutbildning i säkerhet som […]

  2. Ida D. said

    Välkommen till George Orwell, Pia..! :o)
    Har du läst hans bok 1984..?
    Vi går verkligen den vägen där alla ska misstänka alla, övervakning och kontroll ska ta över vår vardag men i det här fallet borde man fråga sig om vi känner oss trygga inom oss själva..?

    Företag som säljer larm (för bilar, hus, kontor) var nära att försvinna under sen 1990 talet. Sen ett år förre 11/09 började försäljningen plötsligt att gå upp… och nu är det gigantiska siffror även på larm som inte har någon effekt. Men man köper det ändå! För att granne har samma..!
    PS! Visste du att det finns försäkring på barn foster också..???
    Jo, människor betalar försäkringar i England o USA även på barn som sitter i mammas moge (!) Sjukt. Ärligt talat – sjukt.

  3. Ia said

    Men samtidigt måste jag säga att jag känner mig mer osäker i Helsingfors en lördagsnatt än jag gjort på många andra platser i världen som har ansetts vara ”farliga”. Något med det desperata supandet och brist på gränser gör att Helsingfors inte känns speciellt tryggt eller hemtrevligt…

  4. Vladi said

    Hej!
    Det här med säkerhetshysterin verkar vara ett problem för många länder i väst. Eftersom jag är lagd åt konspirationsteorier🙂 så tror jag faktiskt att om man ingjuter rädsla i människor så tvingar man de att KÖPA de ”lösningar” som minskar den här rädslan. Alarm,bevakningskameror, säkerhetsvakter, stängsel you name it. Någon tjänar pengar på det hela, företagen som säljer dem. har inte läst den men vet om en bok som gavs ut i USA av en sociolog, den heter ”the culture of fear” och i den så jämför man nyhetsrapportering kring brott och statistiken på brotten (tror att det är i LA). Resultatet var att i verkligheten så hade brotten minskat men på nyhetssändningarna så hade brottsnyheter ökat med 300%. Ingjuta rädsla i människor var ordet.

  5. funderar said

    Hej!
    Det är så roligt med kommentarer!
    Ida: Jo, jag ser tecken på 1984 lite här och där. Minns inte mera vem som sa det, men hörde en klok sak, och det var typ såhär att en totalitär stat behöver inte se ut som Nazityskland eller Nordkorea, så länge människor själva censurerar sig. Kanske lite utanför ämnet, men det var vad jag tänkte på när jag läste din kommentar. Och ja, försäkring på foster, då är vi nog långt ifrån Moder Jord på något sätt.

    Ia! Jag kan hålla med dej, när jag ser fulla gubbar skrika äckliga saker åt unga flickor på spårvagnen. Argh! Då skulle jag gärna se att någon sa emot och stoppade dem. Men egentligen skulle jag hellre än vakter se att andra människor tog sitt ansvar och sa emot. Det händer helt för sällan i vår stad tycker jag…

    Och Vladi: Precis. Jag tror verkligen på det. Synd i och för sig att människor blir misstänkta och beräknande, för det gör nog ingen gott. Att lita på människor ger kickar.

    Pia

  6. koko said

    ”magisterutbildning i säkerhet”

    Så akademiker och bibliotekarie jag är så tycker jag att det finns för mycket pappershysteri i det här landet, i betydelsen att allt ska bevisas på papper. Ingen utbildning duger riktigt om den inte ger en akademisk slutexamen. Från Teaterhögskolan blir man t.ex. magister nuförtiden. Jag träffade en sjuksköterskeelev på båten i somras som suckade över att hon nu verkligen inte vill sitta och skriva abstrakta texter om vården – hon vill jobba! Om man skulle få lära sig farmaci el så så vore det annat, tyckte hon, men det lär ska vara mest flum. Och när jag försökte gå informatikutbildningen som ska göra mig fullt kompetent (var tvungen att hoppa av), så blev jag förbluffad av hur mycket snömos det fanns i det vi skulle lära oss – i stället för att fokusera på t.ex. informationssökning eller varför inte katalogisering? Och det är inte bara mitt fel – alla jag har talat med som gått den utbildningen på olika ställen i Finland säger samma sak – att den är urtråkig och full med snömos. Men det ska bevars vara ett *akademiskt* ämne!

    Tack för en intressant blogg förresten! Har hittat hit via Maja:-)

  7. Maja said

    Akademiska studier för väktare? Skona mig! Kan någon stoppa denna otroliga förtjusning för akademiska titlar, så blir jag glad.

    Jag vill också se fler vanliga mannen-på-gatan som säger ifrån i stället för att stirra tomt framför sig när nån beter sig illa på stan. Och jag är ibland nästan mer rädd för de där 19-åriga väktarfröna än för busarna. Många av dem ser inte helt förtroendeingivande ut, faktiskt. De ser ut som om de väntar på en (snart akademiskt underbyggd?) ursäkt för att sparka alkoholisthäck.

  8. funderar said

    Välkommen Koko! Roligt att du har hittat hit!

    Undrar också vilket slags mindervärdeskomplex det är som har gjort att alla ska bli magistrar? Jag menar då inte dem som studerar utan dem som representerar dessa ämnen och undervisar i dem.

  9. Jens said

    Faktum, det lysande svenska aktualitetsmagasinet som nu tyvärr lagts ner, gjorde ett jättebra program om hur Sverigedemokraterna lyckats vinna ”rädda röster” med argument om ökat gatuvåld som i själva verket inte har någon verklighetsgrund.

    http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=52440&a=703113&lid=puff_708191&lpos=lasMer

    Medierna får nog ta på sig ett stort ansvar för säkerhetshysterin. Kriminaljournalistiken får oproportionerligt stort utrymme, framför allt i kvällspressen. Det är klart att folk påverkas.

  10. pia said

    Faktum var mitt absoluta favoritprogram! Jag saknar det verkligen.

    Vem annat än Sverigedemokraterna vinner på hysterin? Alla som gillar ökade polisbefogenheter såklart. Andra?

  11. Evagrios said

    Rädda människor kritiserar inte, så jag skulle säga alla med makt!

Kommentera

 
