Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Om att äga vägarna

Posted by Pia på onsdag 12 september 2007

Idag fick jag en orsak att tänka på Carlos’ svar på min fråga. Carlos är från Mexiko och tror att vi år 2055 kommer att säga: ”Tänk att för 50 år sedan, år 2005, hade man rätt att äga en bil”. Jag försökte ta mig fram i stan i en buss. Att åka 2 km tog 23 minuter och jag hann inte till det som jag hade tänkt göra. Jag tittade argt ut, och såg gubbar som åkte en och en i sina SUV:ar. Mitt i centrum alltså. Jag började lite fundera på om Asfaltsdjungelns indianer har tänkt hitta till Finland.

Att helt och hållet förbjuda privatbilism kanske är att ta i lite. Men för Carlos låter det inte så konstigt. Jag har nämligen fått för mej att luften i Mexico City är så dålig att man har blivit tvungen att begränsa bilkörandet. Så här går det till: bilar som har registernummer som slutar på en viss siffra får inte köra vissa veckodagar (rätta mej om jag har fel, snälla Kia eller någon). Det låter som ett ganska desperat drag, men något har man varit tvungen att göra för att alls kunna andas i megalopolen. Och luften är inte särskilt skön där nu heller, så kanske Carlos får rätt.

Finland är inte Mexico City. Men inte heller här kan gubbarna från grannstäderna komma in och smutsa ner och stoppa upp trafiken i all evighet. (En annan tanke som slog mej i bussen var att det säkert inte ens handlar så mycket om bekvämlighet som om makt. Det är inte bekvämt att sitta i bilköer, ens i sin egen bil, men då får man bestämma själv, och jag har för mej att många, många är extremt powertrippade, men det får bli ett annat inlägg.) Hursomhelst. Jag hoppas innerligt att vägtullar blir ett tema inför nästa kommunalval.

Ett svar to “Om att äga vägarna”

  1. Sara said

    Hi hi, du har fått en utmaning av oseriös karaktär på halsen! Den kan beskådas på min blogg.

Kommentera

 
