Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Riverdance, syrisk klassisk och Ahmadinejad

Posted by Pia på måndag 27 augusti 2007

”Tänk att för 50 år sedan fanns det så stora kulturella skillnader mellan olika länder” tror Ia att vi kommer att säga år 2055. Det slog mej nyligen att man idag talar mera om kulturmöten när man menar det som ännu för några år sedan hette kulturkrockar. Det kanske inte var så pk att tala om kulturkrockar, om man säger möten så kanske folk av olika kulturer kommer bättre överens. Eller?

I sommar har jag haft möjlighet att bevittna lite kulturer som har mötts. Ramarna var ganska likadana. Festival i en stor stad, riktad åt lite mera ”sofistikerad” publik (läs: dyra biljetter), folk visar upp sig, inhyrda artister. Den första var i Ramallah, den andra i Helsingfors. I Ramallah fick vi se irländsk Riverdance, i Helsingfors var det Ensemble Al-Kindi & Sheikh Habboush, en syrisk grupp som bjöd på klassisk musik som gällde. Konserten i Helsingfors föranleddes av professor Jaakko Hämeen-Anttila, som berättade om sufismen, den andliga dimensionen av islam. Jag skulle faktiskt säga att publiken i Palestina och i Finland reagerade lite likadant. Man tittade artigt och applåderade, så tittade man lite på varandra och tänkte att idag gör jag minsann någonting kulturellt.

Sångaren i Ensemble Al-Kindi & Sheikh Habboush hade förresten en huvudbonad som fick mina tankar att gå till Mahmoud Ahmadinejad, den iranska presidenten som Pentagon skulle vilja lära oss att hata så att de kan få orsak att attackera Iran. Hur ska det gå till undrar jag? Han ser rätt så snäll ut. Saddam såg argare och farligare ut. Nåja, månne inte de har sina bästa photoshoppare på jobb dygnet runt.

16 svar to “Riverdance, syrisk klassisk och Ahmadinejad”

  1. Ia said

    Haha! Ja, men visst ser Ahmadinejad snäll ut! Som en gosgubbe! Men hans uttalanden är ju inte så gosiga alla gånger…

  2. funderar said

    Hehe… Håller med. Men vetdu, detdär uttalandet om att Israel skulle utplånas var faktiskt en felöversättning, det erkändes t.o.m., men ingen tidning tog in den nyheten.

    Och beklagar att jag ändrade rubriken, där stod först ”en idolsvinnare” för att jag ville ha med en bild men så lyckades jag inte ! Störande wordpress!

    tack för svaret på frågan ”…för 50 år sedan, så”

    Pia

  3. Ida D. said

    heheheheehhe…
    Pia…Du funderar verkligen från alla möjliga aspekt :o)
    Otroligt bra artikel… Så fort jag lär mig att länka, kommer jag att använda dina artiklar i mina texter. Nu är det bara Fazeela som tar hand om det.

    Ja, det var MEMRI som fick ljuga om att Ahmadinejad ville ”utplåna Israel”. Det passade bra för en del extrema och sjuka människor i Israel att man bränner ned alla sina grannar i Mellanöstern. Sjukt! Memri har gjort massor av skandaller, men ändå används som ”media källa” och Al-Jezira kallas som ”jihadvänliga islamistiska kanalen”.
    Man lyckades jämna Irak med marken pga några förfalskade dokument och lögner om massförstörelse vapen. På samma sätt tänkte man göra med Iran. Visst.

  4. funderar said

    Ida! Jag får inspirationen från alla mina svar på frågan ”Tänk att för 50 år sedan, år 2005 så…”, så jag har alla som har svarat på den att tacka! Men va roligt om jag får vara med i dina artiklar.

    MEMRI! så var det visst! tänk vilken spridning uttalandet fick alltså! Varför har ingen tidning tagit in nyheten om att det verkligen var fel översatt??
    Pia

  5. Hahaha!🙂 Jag har fått för mig att Bush och AHmedinejad liknar varandra…titta efter! Och så liknar han Spock från Star Trek.

  6. Ida D. said

    Intressant fråga…Ja, varför ingen tidning har skrivit om att översättningen inte stämmer..?
    Undrar jag också. Någonstans i baktanke finner jag svar med olika alternativ, men tycker att allt är hypotes… och tycker att det kan vara en djup analys.
    Helt enkelt för att det finns massor av orsaker för Varför – Därför.
    Det var Memri som serverade till USA barnfilm, ”Musse Pigg” som fick man förklara att i filmen inspireras palestinska barn för att vara självmordsbombare. (!)
    Vilket också har visat sig som – LÖGN!
    Mediakrig, Pia! Så är det bara.

  7. shagal said

    Pia och Ida ,
    jag ibland undrar i vilken planet i lever,och undrar också om hur fattigt är ert språk kunskap, under den berömda uttalandet av Ahmadinejad vid konferens i Iran, vid talar stolen stora skylten som sa att Israels dagar är snart slut och staten Israel kommer att utplånas var på Engelska ,hans uttalandet fördömdes av FN EU och många andra som man kan inte räkna till att vara mossad eller memri och dem kan (tror jag) läsa ,skriva, och översätta ganska många språk eller????
    och för den andra ”musse pigg” var inget påhittat film som var lögn eller fel översätt det sändes på Hamas tv i Gaza och inte på Memri tv och du Ida som skriver så mycket om alla barn som dör i Palestina hur fan kan du försvara en sån film ,så kom igen flickor ,,,,,tänk innan ni skriver ,,
    mvh shagal

  8. shagal said

    Pia jag glömde ,,,,,,jag skulle gärna vara med och tittar på en sån härligt kultur möte i Palestina och Finland,,,jag är ganska ung (ca 40år gammal) nu så jag tror att år 2050kommer jag hinner med ,jag lovar att skriva recension om detta
    Shagal.

  9. funderar said

    Hej shagal!

    Menar du att Ahmadinejad talade engelska på konferensen ”World without Zionism”? Det har jag lite svårt att tro på. Jag måste säga att jag inte har hört hans tal själv. Men min källa är främst:
    http://democracyrising.us/content/view/736/164/

    Förresten står det samma sak på Wikipedia, som har rykte om sig att inte vara emot Israel i alla fall…
    http://en.wikipedia.org/wiki/Mahmoud_Ahmadinejad_and_Israel

    Och tack för det! Kulturmöten är roliga att följa med. Vi får se hur det blir 2055, väntar på recensionen… Har du läst alla svaren förresten, de är ganska intressanta tycker jag, och finns på adressen: https://funderar.wordpress.com/iden-och-upphovskvinnan/tank-att-for-50-ar-sedan-ar-2005-sa/
    Pia

  10. Ida D. said

    Att Ahmadinejad talade på engelska ….
    är lika möjligt som att jag plötsligt påbörjar skriva här på samiska :o)
    Mamma mia..!
    Shagal, han håller aldrig tal på engelska.
    Och det har man utnyttjat och använt mot honom och Iran.
    Man är sugen på att bomba Iran och det ska man göra säkert. Nästa är Saudiarabien kanske eller några andra arabländer som borde utplånas för att inte vara hot för lilla Israel, som har ensamt rätt att leva och ha bekvämt på andras mark.

  11. elsa said

    hej ida. Det är nog du som har svårt att läsa. Shagal sa inte att presidenten i Iran talade engelska, Han stod i en talarstol med engelska skyltar så att alla vi som inte talar farsi skulle förstå hans budskap. Håna inta andra människor, Du har inte mycket kunskap att skryta med.
    Elsa

  12. funderar said

    Nej men ”Elsa”, om du är arg på Ida sådär allmänt tycker jag att du kan göra något annat med din ilska än att förlöjliga henne på min blogg. Varför gav du dej på henne och inte på mej? Det var jag som tolkade det som att Ahmadinejad skulle ha talat engelska. Nu läser jag Shagals kommentar igen och förstår att det var skyltarna han menade. ”World without Zionism” stod det. Det stod alltså INTE world without Israel, eller något sådant. Beklagar att jag uppfattade fel. Hursomhelst, jag uppmanar dej gärna att kolla på democracy rising, länken där uppe, för att förstå hur jag tänker, tror att Ida menar samma sak.
    Pia

  13. Ida D. said

    heheheheheeh…
    Pia, var inte orolig. Elsa är mycket trevlig och kul person. Intressant är det att hon har någonting speciellt mot mig, och orsaken till liknande beteende är fortfarande okänd.
    Jag vet inte själv (inte än) vad har jag gjort mot Elsa.

  14. elsa said

    Jag har inget emot Ida förutom att hon gör så korkade inlägg på många olika bloggar. Helt ok för henne att göra, men tydligen inte för andra att reagera på. Dessutom har Ida och jag inga personliga kontakter. Jag vet inte vem hon är och hon har absolut ingen aning om vem jag är
    Elsa.

  15. Ida D. said

    Elsa, ”mina korkade inlägg” på andra bloggar var du feg att kommentera med någon replik vilket ÄR mening med en dialog. Tycker du att din diskussion om andra bloggar och kommentarer ÄR lämpliga HÄR och NU..?!

    Du kommer bara hit för att tala om ”korkade inlägg” som ingen annan utom dig har sett! Vad vill du egentligen..?!
    Gillar du inte mina inlägg – skriv replik under..!
    Så funkar det!

  16. Ida D. said

    F.ö. Elsa, jag VET vem du är och varför du hoppar på mig som du gör. Hör gärna av dig på min mail, forumforfrihet@hotmail.com och jag kan berätta det för dig… Här, vägrar jag göra det av min god vilja, kultur, stil och min artighet.

    mvh / Ida D.

Kommentera

 
