Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Jobbiga lösenord och fina ord

Posted by Pia på måndag 20 augusti 2007

För femton år sedan kunde jag kanske 40 telefonnummer utantill. Idag kan jag kanske fem. Däremot behövde jag inte komma ihåg en enda fyrsiffrig kod då, nu måste jag komma ihåg en massa. För att inte tala om lösenorden. Såhär tror Cathy att vi kommer att säga år 2055: ”Tänk att för 50 år sedan, år 2005, måste man komma ihåg lösenord och bära omkring på pass och kreditkort”. Kanske 2000-talet (decenniet) går till historien som Lösenordens decennium (och ”Kriget mot terrorns” och Mänskligarättighetsövertrampens, men det ska det inte handla om just nu).

Cathy menar att vi kommer att identifiera oss, betala uppköp, komma in i byggnader och länder genom att visa upp våra genetiska koder, kanske via fingeravtryck eller ögon. Eller kanske genom ett inopererat chip? Och vad skulle hända då, skulle det finnas ID-kapningar så att folk drogades och blev uppskurna och bestulna på sina identiteter, lite som organhandel? Fanns det inte en sådan film förresten?

Och en helt annan sak till sist. Alla borde någongång få umgås med barn i lågstadieåldern. Idag tittade en nioåring på mej i matkön och sa, fullständigt seriöst: ”Du är vacker.”

3 svar to “Jobbiga lösenord och fina ord”

  1. Ida D. said

    Pia!
    Du är en pärla! :o) Jag njuter genom att läsa det du skriver, verkligen. En röst från framtiden! :o)

    Jag tror att år 2055 kommer man att tala om oss som människor vilka har varit under ideologiförblindelse av stor makterna. Vi talade om mänskliga rättigheter men vi själva fick trampa på den liksom trasmatta!
    Man ska tala om oss som ”media & intrnet beroende”, med strävan att ha ”politiskt korrekt tanke”, i fullständigt övertygelse om att vi är fria individer!
    Jag tror att år 2055 kommer man att förstå om att vi aldrig har varit självständiga, styrda av egna tankar! Media och politiker styr oss med fjällkontroll och generationer efter oss kommer att tala om det!

  2. Lotta said

    Haha, min blogg ter sig som rena sandlådan i jämförelse med din. Har spenderat en halvimme här, det är då helt otroligt så många bra funderingar och poänger du har! Är skitglad att jag hittade hit, har hört lite rykten om dej o dina galenskaper också, hehe. Vi borde ses. Men nu ska jag till Malmö.
    kramar.

  3. funderar said

    Ännu mera fina ord… Tackar!!

    Ida: jag tror att du har en poäng i detdär. Om man vill sammanfatta början av 2000-talet år 2055, så tänker jag också lite sådär, att vi kommer att tänka att vi hade så mycket sådär i teorin (mänskliga rättigheter mm) men att vi inte krävde att reglerna skulle fyllas. Det skulle nog vara enklare att göra något åt problemen nu (kräva att lagar som finns uppfylls) än att vänta (tills lagarna har upphävts, titta t.ex. på vad CIA vill göra åt Genevekonventionens regler om tortyr). Usch.

    Lotta: det är världens finaste sandlåda i så fall! Är det smygfilmandet av äckligt rasistiska farbror riksdagsledamot du menar kanske? I så fall kan jag berätta att han i en intervju i Hbl sa att när han tänker på mej så vill han spy. Jess. Det var det finaste han kunde säga. Rrryyyys.

Kommentera

 
