Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Jävla feg statsminister

Posted by Pia på tisdag 24 juli 2007

Ibland, när jag är riktigt optimistisk, tror jag att vi år 2055 kommer att prata om början av 2000-talet som en tid då det politiska klimatet i Finland var hårt, elitistiskt och exkluderande. Men det skulle innebära att det blir bättre i framtiden, något som inte ser så sannolikt ut idag. Den gode statsministern Matti Vanhanen har igen önskat att hans ministrar inte ska uttala sig i gallupar. Detta är tredje gången, menar MTV 3:s nyheter (på finska, här), och påpekar att han under det senaste året också uppmanat ministrarna att inte tala om sitt privatliv eller om ofärdiga beslut. (När ska de diskuteras då?) Jag skulle gärna tillägga att när debatten om ministrarnas tv-licenser gick het i Sverige i höstas, uppmanade han sina kolleger i regeringen att inte svara på frågor om dem heller. Suck.

Vad är Vanhanen så rädd för? Lite konflikt? Att bli störd under sommarlovet? Hans (höger- och gröna!) ministrar stöder honom för övrigt. Vilket jag inte förstår eftersom han snarast omyndigförklarar dem. Månne inte de kan tacka nej till att svara på frågor om deras privatliv alldeles själva.

Jag skulle på sin höjd kunna fatta detta om Finland var i krig eller stor kris. Då är det bra med en enhetlig regering. Men då ett av de allra allvarligaste hoten i det finländska samhället är det politiska ointresset, särskilt bland unga, rimmar det lite illa. I nordisk jämförelse är valdeltagandet i Finland katastrofalt lågt och dessutom sjunkande. En stor internationell undersökning visar att unga är mindre samhälleligt engagerade än något av de 27 andra länderna. I en annan utredning beskriver finländska ungdomar politiker som ”clowner”, ”lögnare” och ”gamla, dumma, över 50-åringar”. Vanhanen har reagerat på detta genom vissa riktade insatser. Men det funkar liksom inte. Jag misstänker att det kommer att gå lite som för föräldrar som säger till sitt barn att sluta röka men röker själva.

Och till sist: Bloggen har alltså återgått till sitt huvuduppdrag, att spekulera i hur vi kommer att tala om tiden vi lever i nu när det är år 2055. Jag har fått några intressanta svar som ska belysas härnäst. Däremot kommer jag också att återkomma till temat Palestina några gånger till. För det första för att politiken där är något jag tror att eftervärlden verkligen kommer att grubbla över, och för det andra för att jag hörde följande kommentar av en till synes vettig människa i lördags: ”Jag gillar människor från olika kulturer, men inte araber”.

Kommentera

 
