Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Terroristjakt… eller något helt annat

Posted by Pia på onsdag 18 juli 2007

Hemma igen efter Palestina, med så många intryck att de inte ryms i en enda cybersfär. Jag ska fortsätta beta av dem här så småningom. Kanske inte helt oväntat så tyckte jag att tiden var alltför kort och började redan under tiden där planera in nästa resa. Skulle gärna jobba med något mera politiskt, och lära mej arabiska på riktigt. Men så blev jag lite avskräckt (lite).

Det var så att jag flög via Tel Aviv. Man skulle vara på plats tre timmar innan flyget. Jag var på plats tre och en halv timme före utsatt tid, och ändå hade jag inte ens tid att checka in själv, utan ”personalen” på Ben Gurion flygfält fick göra det i mitt ställe. Jag var så upptagen nämligen, and here’s how:

1. Förhör. Var har du varit, vem har du talat med, varför har du en stämpel från Tunisien i passet, vad har du gjort, och igen: var har du varit?

2. Genomlysning av allt bagage.

3. Redogörelse för allt bagage. Och nu görs det noggrant. Jag får öppna ALLT. Jag har en hel del med mej, så det blir lite att förklara. Den har jag köpt på marknaden i Jerusalem, och nej, inget är gåvor. Inne i en strumpa fanns två nyckelringar, som väckte många misstankar. Nästa gång tar jag med mej allt i plastpåsar och packar här i stället, tänkte jag när jag stod där och radade upp mitt privatliv.

4. Sprängämnesletning. Man petar på allt någon har med en pinne med ett papper på ändan, så placerar man pappret i en maskin som kan avläsa spår efter sprängämnen. Det fanns kanske sprängämnen i mina kryddpåsar också, så de skulle pickas sönder. Och med trasiga påsar blir kryddorna klimpiga, kan jag säga nu.

5. Genomlysning av allt bagage. Allt ihop, en gång till. Fråga inte varför.

6. Kroppsvisitering. Rätt så skumt att de alltid tjatar om att man inte ska lämna sitt bagage obevakat, och i nästa stund ska jag bara ta min plånbok (sic!) och komma med bakom ett draperi. Kvinnan drar på sig handskarna och jag befarar det värsta. Jag klarar mej undan det. Men innanför alla kläder ska det kännas, på all hudyta. Också under fötterna.

7. Passkontroll, som blev förvånansvärt kort, men kanske för att någon hade påpekat att mitt flyg var på väg alldeles strax.

Jag hade ändå ganska snälla soldater, har jag på känn. -Du har nog inget roligt jobb du, sa jag åt flickan som grävde igenom allt jag hade. Hon höll faktiskt med. Det är inte hennes fel. Jag är övertygad om att detta görs medvetet och systematiskt åt människor som har besökt Västbanken, för att skrämma bort dem. Men jag lovar, ska åka tillbaka.

15 svar to “Terroristjakt… eller något helt annat”

  1. yenny said

    Oh no, jag som flyger till Tel Aviv på fredag och har stämpel från Tunisien i mitt pass.. Hoppas på inte allt för stora problem iallafall.

  2. funderar said

    Hej Yenny, du kan nog få förklara varför du åkte dit, men de godtog min förklaring att det faktiskt bara var semester, och så frågade de om jag känner någon där. De kan väl inte egentligen göra annat än att få dej att känna dej obekväm och osäker. Stå på dej bara, det är inte brottsligt att resa till Tel Aviv… Lycka till! Pia

  3. Ida D. said

    Medan jag läste din artikel, plötsligt, började jag skratta, eftersom jag kom ihåg ett program i Discovery angående terrorism…

    Alltså, FBI & CIA engagerades att gå genom namnlista och kontrollera alla kunder som köpte utrusning för dykning.
    Man misstänkte att terrorister ska börja dyka för att spränga amerikanska broar.
    Agenter gick från butik till butik för att kräva namn på kunder av butikernas försäljare.
    Alla som fick köpa snörke blev misstänkta..! :o)
    En försäljare (tidigare USA-s soldat i U-båtar) vägrade ge lista på sina kunder o förklarade att detta är vansinne – Det krävs minnst 15 år utbildning att sätta bomben under vatten..! (sa han) Dessutom, krävs det speciell sprängmedel som kan detonera o explodera under vattnet.

    Tyvärr, mannen är idag terrorstämplad,
    …”för att han vägrade samarbeta”…

    :o)

  4. funderar said

    Hej Ida D!

    Alltså, dendär listan över terrorstämplade kommer att bli lång! Skulle inte förvåna mej om den där försäljarens syskon, arbetskamrater och hyresvärdar åtminstone hamnade på ”kanske”-listan. Jag vet att dedär myndigheterna så gärna skulle kategorisera jordens alla människor som goda eller dåliga. Men det lär bli lite jobbigt!

  5. Ida D. said

    hheheheh…

    Vet du, nu är det ost i fokus..! :o)
    CIA & FBI enligt sin forskning har bevisat att kablar och alla nödvändiga saker för bomben kan gömmas i ost, när man går in i flygplan…! :o)

    Så ta inte ostskivor med sig på semester..!

    hehehhe

  6. Ida D. said

    Har du läst boken ”Fånge i Guantanamo” av Gösta Hulten..?
    När jag läste att i en bur stängde man en 105 år gammal afghan, då fattade jag i vilken sjuk värld lever vi..!
    Och även pojkar som är 11 år..!

    SJUKT!

    Ha koll på min blogg, Gösta ska skriva en artikel under vecka till Forum för frihet.

    mvh / Ida D.

    PS! MYCKET intressanta saker skriver du. Sparar dig i favoriter tills vi länkar dig från våran blogg.

    Ciao! :o)

  7. funderar said

    Tack!

    Nej, det har jag inte. Ska leta efter den! Jag gillar er blogg också, och spricker nästan av stolthet, så vitt jag vet blir det första gången jag får bli länkad nånstans ifrån! tack!

  8. Hej!

    Jag vill också länka till din blogg – men vad skall jag kalla den för kort?? Funderar?.. eller Början av 2000-talet?? Eller Pias blogg?

    Stora problem🙂

  9. funderar said

    Hej Anna!
    Jag tror att ”Början av 2000-talet” funkar bäst!
    Stolt och ödmjukt tack!
    Pia

  10. Ida D. said

    Pia, en otroligt fin människa, Amnon, vill skriva lite på din blogg, men han vill inte skriva in sin mail adress…

    Han har hört av sig på min blogg,
    och om du kan ordna detta eller har någonting att säga eller att ge något förslag till mina läsare – du vet vart min brevlåda finns :o)

    mvh / Ida D.

  11. pia said

    Tack Ida! Och hej och välkommen Amnon! Du kan skriva en fiktiv adress, vilken som helst som du hittar på, om du inte vill skriva din egen. Pia

  12. Amnon Lee Israeli said

    Hej Pia
    Jag vet inte om du kommer att känna dig (kanske lite)bättre, men det som du gick igenom på Tel-Aviv flygfält är en behandling som jag får varje gång jag har varit och hälsa på min släkt, och det har inte att göra med mina politiska åsikter eller vem jag har varit och hälsat på i Israel eller i västbanken, det är en taktik som dem har haft i många år mot alla som är inte israeler eller judar och dem kan alltid förklara detta med ”det har aldrig varit en flygkapning eller attentat mot flygg som åker till eller från Israel, jag visste inte varför jag blev behandlat (dem senaste 20 år) som alla andra som inte är Israeler eller judar, men jag fick veta det nu senast när jag var och hälsade på min bror i Israel, jag hörde en av gränspoliserna säger till den andra att stoppa honom och ta din tid ,han frågade varför det? Han heter Amnon Israeli och har varit Israelisk medborgare, då svarade den andra det är för att han (jag amnon) gav upp sitt medborgarskap så vi kan ge honom en liten läxa, och jag stod där och bara skratta för mig själv om hur patetisk man kan vara, jag det slutade med att han frågade vad gjorde jag i Afghanistan? men jag ville inte berätta att jag var där som Tv fotograf på jobb åt en svensk media, jag bara sa att jag var där och hälsade på Bin laden och han (Bin laden) hälsa att han var upptagen i Irak nu och han kommer inte hit till Israel på ett tag så ni kan slappna av lite, han stämplade passet och stick ,,,,
    ,,,så jag tycker att dem ska inte skrämma dig från att åka ditt igen ,Åk ditt titta runt lär och skriv om detta i din blogg
    och förresten Arabiska är inte svårt språk att lära sig,
    mvh Amnon

  13. funderar said

    Hej Amnon!
    Jag tror också att jag kom lätt undan. Någon sa att det finns ett speciellt ”arabrum” där förhören är desto hårdare… Jag vet ju på ett sätt att dedär 22-åriga soldaterna som tuggar tuggummi inte är särskilt smarta eller logiska. De KAN ju inte göra något egentligen, annat än att skrämma upp en och förödmjuka en och hålla på länge om de vill.

    Detdär med Afghanistan… Haha, visar ju verkligen att det inte finns nån logik där. Men tänk vilken ENORM arbetsgivare säkerhets-hetsen utgör i Israel! En diplomat som jag träffade uttryckte det såhär: tänk, vad skulle alla dessa ungdomar som jobbar som väktare i affärer och restauranger göra om det inte vore för det jobbet? Det skulle finnas många arbetslösa.

    Och arabiska: jag gillar det språket, har läst lite kurser bara för att jag tycker att det är intressant, och kunde så småningom förstå vad mina palestinska room mates snackade om vid matbordet, men måste nog åka ner igen för att lära mej mera. Nästa sommar kanske. Jag trivdes jättebra där!

  14. Ida D. said

    heheheh…
    Sa jag till dig Pia att Amnon är otroligt intressant person, med livfulla berättelse! :o)

    Vi kanske borde åka till Palestina tillsammans :o) Att du visar mig var mina italienare är någonstans :o)
    Jag har aldrig varit där, men har alltid önskat att se både Israel & Palestina.
    Hoppas att jag uppfyller min dröm, inshallah! :o)

  15. funderar said

    Verkligen! Så sant Ida! Och ja, det låter som en plan att satsa på! Människorna jag mötte var supergästvänliga och det finns massor att se, jag har bara sett en bråkdel!

Kommentera

 
