Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Vad skrattar vi åt år 2055?

Posted by Pia på tisdag 19 juni 2007

Tänk humor på 1950-talet och nu. Alltså jag kan fnissa åt finska femtio år gamla filmer, men det känns ändå som att vår uppfattning om vad som är roligt har ändrats lite från 1950-talet till idag. Några av mina favoritsvar på frågan är de som har att göra med underhållning och mode. Jag tänkte på dem när jag såg filmen Borat igår. Den filmen kanske har slagit igenom just för att det går att göra en sådan film ännu idag i början av 2000-talet. Det borde kanske vara omöjligt. Folk borde kanske börja ana oråd när en man kommer in i ens butik och framför en kamera säger att han vill ha ett vapen att skjuta judar med, eller kommer ner till middagen efter ”make shit” med en påse i handen.

Till skillnad från många andra fenomen som t.ex. mode, har jag en känsla av att humor inte utvecklas särskilt cykliskt utan mera linjärt. Många småler åt humor från äldre tider, men gapskrattar de? Å andra sidan är det kanske inte så enkelt. Humor är bäst i sin tid, liksom. Men jag kan gilla typ Happy Days och tror inte att jag kommer att sluta uppskatta the Simpsons år 2055 när den är en kultserie och visas på servicehem (om de finns).

Kommentera

 
