Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Skyldiga

Posted by Pia på torsdag 24 maj 2007

När jag bad Jolanda, då 15, att beskriva hur vi kommer att tala om vår tid när det är år 2055, hade hon följande förslag: ”Tänk att för 50 år sedan, år 2005, satt oskyldiga människor i fängelse”. Hon menade att vi nog kommer att komma på någon uppfinning som kan avslöja om en person är skyldig eller inte. Jag hoppas att hon har rätt i sin vision.

Men så läste jag Guardians nyhet om kvinnan som fick åtta års fängelse för att ha tagit med ett recept på Coca-Cola hem i sin väska. Denna dom fälldes föga förvånande i coca-cola-staden Atlanta. Hon var i högsta grad skyldig. Men! Åtta år! Jag ska inte här börja gå in på vad man kan göra sig skyldig till och komma undan med lindrigare straff, men jag har inte hört om någon som har fått åtta års fängelse för våldtäkt eller misshandel. Eller dråp ”i självförsvar”.

Dagens andra nyhet: Europarådet har kritiserat Finland för rasism i beviljandet av B-tillstånd. (Jag har skrivit lite om detta här). Få se vad vår regering har att säga till sitt försvar. Och till alla andra, ha en bra dag.

Kommentera

 
