Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Tankar i en Greyhoundbuss

Posted by Pia på måndag 14 maj 2007

”Tänk att för 50 år sedan, år 2005, kunde det vara billigare att åka flyg än båt” tror Petter att vi kommer att säga år 2055.

Jag gjorde en 52 timmars bussresa i somras, hela vägen från San Diego till Chicago. Jag må ha blivit lite stel i kroppen, men i övrigt blev jag mest bara upprymd. Det var det roligaste jag har gjort i resväg, om man ser på själva resandet. Jag njöt hela vägen av stämningen. Åtminstone tre män som satt i bussen hade precis kommit ut ur fängelset, men jag kände mej inte otrygg ens en sekund.

När Chicagos skyskrapor började synas genom bussfönstret blev jag klar med följande lista:

Femton orsaker till att jag hellre åker buss än flyg

1. Alla kan åka buss. Också de flygrädda och de som aldrig skulle få ihop pengar till en flygbiljett.
2. Utsikten. Obeskrivliga vyer. Jag såg ökenlandskap som i Roadrunner bli till enorma majsfält.
3. Miljövänligare. Tåg är väl ännu bättre men bussen bidrar mindre till klimatuppvärmningen än flyget.
4. Jag har koll på vem som kör. Greyhoundchaufförerna var dessutom riktiga personligheter.
5. Allt man ser längs vägen är mera detaljerat. Hundar, barn, lustiga skyltar, bumperstickers, you name it.
6. Bensträckarpauserna med några timmars mellanrum. Går inte så bra med flyg.
7. Ingen klämmer på mej innan jag går ombord på bussen.
8. Jag väljer själv vad jag äter. Och när.
9. Jag får lyssna på min musik, även under starten.
10. Jag behöver inte komma till busstationen minst två timmar före för att köa.
11. Det finns inga första-klass-biljetter på bussen. Ha!
12. Om motorn plötsligt går sönder så dör jag inte.
13. Jag kan ta med en flaska vatten. Och till och med en tandkrämstub.
14. Luften är alltför torr i flygplanet. Ögonen börjar inte rinna och svida i en buss.
15. Resesällskapet har intressantare berättelser. På flygresor har jag debatterat golf i öknen och klagat på maten med mina passagerare, men det bleknar i jämförelse. Under dessa två och ett halvt dygn skrattade och grät jag med helgalna latinofamiljer, de nysläppta fångarna, en far och son som hade brutit upp för att börja ett nytt liv i Öst, ambassadörsonen med ARMY-tröja som en del i ett sociologiskt experiment, de två Beavis & Butthead-liknande killarna på väg på breakdancetävling i Boston, den självlärda stand-up komikern från Tennessee och de muslimska systrarna från Cleveland, storasyster i niqab och lillasyster som kände till en sak om Finland: Extreme Duudsons.

3 svar to “Tankar i en Greyhoundbuss”

  1. Freja said

    Jag vill också vara med och bekänna min buss-fetischism. Ettan och femman är mina favoriter. En tom buss genom tom landsbygd, bara motorljud och världen och du och ryggen av en aningen för trång blå chaufförsväst som skumpar med stolfjädringen i gupparna. Närmare närvaro i nuet har jag nog inte lyckats komma.

  2. Maja said

    Jess! Jag föredrar visserligen tåg framför buss, men håller med i allt väsentligt. Det må vara effektivt med flyg, men det går inte att uppnå stämning i en trång kabin med lock för öronen. Fram för mer resor som ger tid att förflytta sig även mentalt!

  3. funderar said

    Jaaa! Så ska det bli i framtiden. Mera långsamma resor med desto mera upplevelser. Och jag vill gärna tillägga en sak: båt. Jag skulle gärna åka båt till Godahoppsudden. Kan fast svabba däck.

Kommentera

 
