Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Mycket nationalism på en enda helg

Posted by Pia på söndag 13 maj 2007

Såhär sa Laura: ”Tänk att för 50 år sedan, år 2005, bestod Europa av flera länder”.

Jag ser flaggor. Överallt! Det är schlagerfestival och ishockey-VM samtidigt. Jag har kollat på båda i år, men är rädd att jag inte klarar av mera nationalism förrän det blir överdos. Det är väl bra att vara stolt över sitt och dra åt samma håll. Men kan man någonsin säga ”vi är bra” utan att lite mena ”ni är sämre”?

Sen kan jag unna små/fattiga/hotade folk och länder att vara lite mera nationalistiska än andra. Mitt resonemang är inte helt klart. Kurdiska kampsånger och stolta islänningar, okej. Men jag gillar inte dedär bjässarna i publiken som har målat Rysslands och USA:s flaggor i sina ansikten. Eller att det finska lejonet är ett så populärt smycke bland unga i mitt land.

Och vad händer med EU? Kommer Laura att kunna säga sådär år 2055? Eller går vi åt ett helt annat håll? Hmmm.

Kommentera

 
