Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Det var dags då

Posted by Pia på tisdag 1 maj 2007

Här är ett projekt som har funnits i mina baktankar länge. Nu har det flyttat ut från baktankarna och in i cyberspace. Idén kan du läsa där på sidan till höger. Får se hur det ska sluta. Man får gärna höra av sig om man har idéer kring hur jag borde utveckla denhär bloggen. Eller om man vill välkomna mej med i något slags blogg-gäng som man har. Jag vet inte så mycket om sånt. Jag är the new kid.

Det är första maj och det regnar. Jag har precis läst igenom alla slut på meningen ”Tänk att för 50 år sedan, år 2005 så” och det slår mej att relativt få människor har tänkt sådär klimatuppvärmningsmässigt när de har svarat på frågan. Det är ändå 1-2 år sedan jag samlade in svar. Under det senaste året har klimatet tagit några kliv på dendär prioriteringsstegen. Jag tänker nu fira den medvetenheten med ett löfte inför hela internetvärlden. Läste någonstans att en långdistansflygresa bidrar lika mycket till klimatuppvärmningen som flera års bilåkande. I alla tester där man ska kolla hur ekologisk man är skulle jag klara mig ganska bra om det inte vore för en och annan resa till andra världsdelar jag har gjort på senare tid. Så löftet är (tattadadaa): Jag lovar att hädanefter inte åka flyg till andra kontinenter om det inte finns någon ytterligare mening med resan än nöje eller avkoppling. Sådär. Över och ut.

Ett svar to “Det var dags då”

  1. Maja said

    Det var ett löfte som heter duga! Och när man tänker på saken kan en restriktion (får inte flyga) bli öppningen till en ny frihet (vad kan man göra i stället?). Tänk att åka till Sydamerika på en lastbåt, för det måste man väl kunna göra? Eller att se till att flyga till Sydamerika för att göra något allmännyttigt där?

    Bokmärker bloggen nu🙂

Kommentera

 
