Början av 2000-talet

-what the afterworld will be saying about these days

Finlandssvensk slöjdebatt

Posted by Pia på lördag 15 maj 2010

På Finlands Socialforum i Helsingfors för några veckor sedan diskuterades nättrollen i en intressant workshop. Vem är de, varifrån dyker de upp, vad kan göras för att komma åt den. Den allmänna åsikten var att de är en marginell grupp som samlar ihop varann och gör aktioner för att sprida sitt budskap (kvinnor ska lyda män, bara etnofinländare ska bo här, alla som är ovanliga på något sätt ska sluta vara det eller förtjänar stryk, naturen är här för att användas osv). Partiet SFP – och andra finlandssvenska aktörer har ibland uttryckt det som att finlandssvenskar har en naturlig benägenhet att respektera minoriteter eftersom vi vet hur det känns att vara minoritet. Efter att ha läst nyheten om ”problemet” med en elev som inte får komma till skolan i slöja, och kommentarerna på nyheten, är det skäl att revidera det påståendet. Eller vad sägs om:

Ingent ”dumt svin”!!

Det här har ingenting med religion att göra, endast med förtyck!

De muslimska männen måste läras förstå att här i västvärlden är vi alla fria och jämnlika oberoende av kön.

Börjar vi tillåta dukar och burkor slutar de med hedersmord, eller skall det också tillåtas i religionens namn? Vill man inte anpassa sig till det västerländska samhället så skall man stanna där man hör hemma. Underligt att de kan godkänna vår social- och grundtrygghet,

den duger att ta emot!!

SFP:are

Absolut inte, det skall vara möjligt att se vem som gör vad. detta har ingenting med firande av olika högtider att göra, det kan man göra var man än bor, men det gör man hemma eller inom sitt eget samfund. I det offentliga t.ex skolan tar man seden dit man kommer!

Varför måste vi alltid böja oss för andra kulture om dom kommer hit? Reser vi tille ett muslimskt land, är det bara att ta seden dit man kommer, annars går det dåligt,

Månen

Om kvinnor som inte bär huvudduk räknas som mindervärdiga, prostituerade eller dylikt, så berättar det ju hur man ser på vår ”förfallna” västvärld från muslimskt håll. Jämlikhet mellan könen är dagens ord här i Finland och Europa. Här lever vi inte mera i forntiden, och det här borde berättas åt asylsökanden, om de int vet om det från tidigare, före de söker sej hit, så att dom hinner ändra sej i tid. Att börja förtrycka kvinnor nu, efter en så förtjänstfull historia som Finland har när det gäller jämnlikheten, förstår jag inte, och ännu till på befallning av invandrare. Hurudana chanser sku vi ha att börja möblera om reglerna i dessa asylsökandes länders skolor ? Inga, bra om man sku komma ut ur landet med livet i behåll. Nej, här är det ju ännu vi som bestämmer reglerna.

J-E.S

Hjälp invandrarbarnen.

Samhället måste stå på den svagare partens (barnets) sida.

När föräldrar håller barn hemma från skolan är det utpressning från föräldern mot barnet.

Invandrarbarn är mobbing offer på grund av sina föräldrars dumhet.

Finns det alltså en finlandssvensk underavdelning i dendär finländska trollarmén? Vem representerar dehär åsikterna? Denhär samlingen är förstås bara ett utdrag. Men ändå. Gå in och läs. ”lärare, helsingfors” är jag.

På en diskussionsafton i Stockholm på temat Postkolonial feminism: Global hegemoni, ojämlikhet och exploatering berördes slöjdebatten. Katarina Mattson, kulturgeograf vid Uppsala universitet jämförde slöjan med andra nade symboler, t.ex. BH och klackskor. Slöjan, BH:n och klackskorna är inga plagg som någon behöver, t.ex. för att inte frysa ihjäl, utan hänger ihop med en patriarkal ordning om hur kvinnokroppen ska pyntas för att duga. Så länge vi inte förbjuder BH och klackskor behöver vi inte börja förbjuda slöja heller. Eller: ett samhälle som respekterar människor ska inte lagstifta om kvinnors kroppar.

I debatten på YLE blandas dessutom huvudduk ihop med burka. Nå. Dedär tvåtusen franska kvinnorna som bär burka önskar kanske att de hade haft ett så stort inflytande på andra lagar än just kläder. Förutom att slöja inte är burka borde det kanske påpekas att den som är drabbad av en underordning alltid borde få vara den som formulerar problemet. Annars går det inte att rädda någon. Seminariet i Stockholm var också enigt: Feminister och vänstern borde dra ner byxorna på rasister som talar om jämställdhet och minoritetskvinnors rättigheter. De som kommenterat på nyheten ovan är inte oroade över kvinnors rättigheter. Då skulle t.ex. inte signaturerna ”Ingent dumt svin” och ”Månen” hänvisa till jämställdhet som ett avslutat projekt.

Puuuust!

About these ads

5 svar to “Finlandssvensk slöjdebatt”

  1. Koko said

    Tyvärr så märker man snabbt att det berömda finlandssvenska frisinnet inte sitter speciellt djupt så fort man får kommentera anonymt. Både på Yles och Husis sidor dyker det snabbt upp kommentarer som gör en mörkrädd, åtminstone så fort det handlar om invandring eller homosexualitet – läs t.ex. debatten om huruvida Hfors stad ska understöda Priden eller inte: http://www.hbl.fi/text/helsingfors/2010/5/20/w47195.php
    Till min stora förtjusning röstade de flesta i stadsfullmäktige för ett stöd – men i kommentarsfältet ser man verkligen varför Priden behövs :-(

    Ska läsa slöjdebatten bara jag hittar en lämplig hink att spy i emellanåt…

  2. pia said

    Oj oj! Det är verkligen inte lätt att förstå varifrån alla grottåsikter kommer. Inte för att klandra grottmänniskorna, dom hade säkert vettigare sätt att tänka. Nu när jag tänker efter så ångrar jag lite att jag har skrivit dethär inlägget. Inte ska någon behöva läsa dehär åsikterna… Huh.

  3. Koko said

    Nejnej, det är bra att du skriver, så att de lyfts fram! Jag är trött på att höra ”finlandssvenskar är frisinnade” och ”vi har ju ett helt jämställt samhälle här i Finland” (alternativt ”har det redan gått för långt” med jämställdheten).

    Klackskor = patriarkal ordning, amen! Bh kan vara bekvämt om man har lite större bröst, så vet inte helt om jag håller med där. Fast killarna borde förstås ha ph med den logiken – har du läst Egalias döttrar?

    Jag måste dock erkänna att jag ogillar burka själv – jag får klaustrofobi av att se dem :-(

  4. Sibelius said

    Har inte trollen rätt att uttrycka sina åsikter? Lever vi inte i en demokrati där yttrandefrihet är en av de grundläggande friheterna? ”vad kan göras för att komma åt den” hörs väldigt skrämmande, ja rentav fascistiskt. Har du och dina meningsfränder funderat på om det kanske är så att det är ni som är åsiktsminoriteten (med makt och inflytande) medan nättrollen representerar den tysta majoriteten? Detta skulle lättare förklara varför de är så många och så intensiva – jag tror att hypotesen om att ”de är en marginell grupp som samlar ihop varann och gör aktioner för att sprida sitt budskap” bygger på önsketänkande. Hur kan t.ex. finlandssvenskar organisera sig i så hög grad utan att någon av trollen hoppar av och ”outar” resten på någon webbsida. Tacka internet för att vi får veta vad människor egentligen tänker…

  5. pia said

    Bästa Sibelius,

    Utan att ta ställning till hur många trollen är för det VET varken du eller jag faktiskt inte (och fast jag aldrig har inbillat mej höra till någon majoritet och fast det där med makt och inflytande nog är lite väl tilltaget):

    frågan är kanske vad dethär hatet har för konsekvenser och hur demokratin och de mänskliga rättigheterna såsom t.ex. yttrandefrihet ska kunna garanteras för ALLA. Om du tycker att det är fascistiskt att försöka göra något för att komma åt hets som så tydligt riktat mot vissa folkgrupper så har vi inte samma definition på det ordet. Det finns nämligen en benägenhet hos rasistiska påhopp som exemplena ovan – att uppvigla till vidare hets och till våld. Samlingspartisten Tuulikki Ukkola hade nog inte tänkt igenom vad hon sa när hon menade att det borde vara mera okej att diskriminera sexuella minoriteter öppet i text, för då hade inte Prideparaden attackerats med giftgas. (http://tuulikkiukkola.blogit.uusisuomi.fi/2010/07/10/ikavia-kommentteja/) För frågan infinner sig ganska snart – hur vill du (och hon) att samhället ska se ut? Jag har aldrig sett en trollkommentar som svarar på den frågan.

    Men det korta svaret på din kommentar är väl: se på historien. Lösningen på hatet i Rwanda under våren 1994 var inte att ”låta allt prat komma ut”. Bara för att majoriteten tycker någonting behöver det inte vara moraliskt rätt. Det borde väl inte minst denhär världsdelen ha lärt sig under de senaste hundra åren.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggare gillar detta: